Digital Cinema Destinations (DCIN) ostaa vanhanaikaisia
rainoja pyörittäviä elokuvateattereita ja muuttaa ne digitaalisiksi. Tarkoituksena
on rakentaa Amerikan viidenneksi suurin elokuvateatteriketju. Alku ainakin näyttää
lupaavalta.
Elokuvateatterit ovat murroksessa. Elokuvastudiot ovat
puskeneet jo lähes kymmenen vuoden ajan jakelun muuttamista digitaaliseksi.
Viime aikoina mukaan on tullut 3D. Molemmat mahdollistavat kaikenlaista kivaa,
mutta vaativat melkoiset investoinnit. Kaikilla teattereilla ei olekaan
rahkeita siirtyä digitaaliaikaan.
Digital Cinema Destinationsin tavoitteena on ostaa sata
elokuvateatteria, joissa on yhteensä tuhat valkokangasta, ja muuttaa teatterit
digitaalisiksi. Tilanne tähän mennessä:
Yhtiön johto kertoo, että kiikarissa on 250 ostokohdetta. Kasvua
rajoittaneekin lähinnä pääoman tarve ja johdon kapasiteetti neuvotella kauppoja.
Yhdysvalloissa on 40 000 valkokangasta,
joista kolmannes on yksityisessä ketjuun kuulumattomassa teatterissa.
Ostokset luovat arvoa
Digital Cinema Destinations maksaa teattereista 4,5 - 6
kertaa teatterin tuottaman kassavirran verran. Johto laskee
digitalisointi-investoinnit ostohintaan mukaan. Keskiostohinta tähän mennessä
on vähän yli viisi kertaa kassavirta. Näillä
hinnoilla kaupat ovat kannattavia,
vaikka kävijämäärät pysyisivät
digitalisoimista edeltävällä tasolla.
Olettaen, että viimeisen parin vuoden laajentumistahti
jatkuu, niin seuraavat vuodet näyttävät tältä:
Luvassa on vauhdikasta kasvua, mutta myös suuria
investointeja. Lähivuosina yrityksen täytyy saada jostain lisää rahaa. Johdon
tavoitteena on rahoittaa mahdollisimman suuri osuus lainoilla. Osa tullaan
kuitenkin kattamaan laskemalla liikkeelle uusia osakkeita.
Skaalahaitasta skaalaetuun
Uusien ostokohteiden metsästäminen ja kauppojen
neuvotteleminen aiheuttaa melkoiset kulut, jotka verottavat teatterien
tuottamaa kassavirtaa.
Hallinnointikulujen osuus liikevaihdosta on pudonnut 44
prosentista vuonna 2011 viimeisten neljän kvartaalin 15 prosenttiin. Suurten
ketjujen hallinnointikulu on silti alle viisi prosenttia, johon on vielä
aikamoinen matka.
Arvostus
Vuoden 2015 lopun yritysarvo nykyisellä pörssikurssilla näyttää tältä:
Osakekurssi
|
4,98
|
A-osakkeet
|
6
767 713
|
B-osakkeet
|
865
000
|
Etuoikeusosakkeet
|
60
000
|
Markkina-arvo
|
38,3
|
Käteinen
|
5,0
|
Velka
|
10,0
|
"Lisärahoitus"
|
22,0
|
Yritysarvo
|
65,1
|
Yhdysvalloista löytyy neljä vertailukelpoista
elokuvateatteriketjua:
Valkokankaita
|
EV/EBITDA
|
EBITDA (TUSD)/
valkokangas |
||
Reading International
|
RDI
|
471
|
7,9
|
76
|
Regal Entertainment
|
RGC
|
6880
|
8,85
|
84
|
Carmike Cinemas
|
CKEC
|
2502
|
8,6
|
44
|
Cinemark Holdings
|
CNK
|
5240
|
9,05
|
113
|
Vuoden 2015 EBITDA lienee välillä 10-20 miljoonaa dollaria. Kilpailijoiden
keskiarvostuksella EV/EBITDA = 8,6 saadaan vuoden 2015 yritysarvoksi 85-170
miljoonaa dollaria. Laskin muutaman skenaarion erilaisilla tulostasoilla ja
rahoitusmalleilla.
Tuloksen jääminen 10 miljoonaan vuonna 2015 tarkoittaisi,
että teatterien keskimääräinen tulos heikkenisi digitalisoinnista huolimatta melkoisesti. Tulos asettuu suurella
todennäköisyydellä kymmenen ja kahdenkymmenen miljoonan välille. Kaiken pääoman
hankkiminen osakeannillakaan ei tuhoaisi sijoitusteesiä
Digital Cinema Destinations tarjoaa tilaisuuden multibaggeriin
pienellä tappion riskillä.
Lopuksi
Digital Cinema Destinationsin perustaja ja pääomistaja Dale "Bud" Mayo on digitaalisen elokuvan pioneeri. Mayo on kerännyt ympärilleen johtoryhmän, jolla riittää kokemusta ja kontakteja. Mayo tarjoaa teatteriomistajille Buffettmaista diiliä. Elokuvateatteri saa hyvän uuden kodin, minkä ansiosta pyyntihinta saadaan neuvoteltua kohtuulliseksi. Mayo omistaa 60 prosenttia yhtiön äänivallasta, minkä vuoksi tähän yhtiöön sijoittavan on paras uskoa Mayoon.
Nettijakelusta, televisiosta, DVD:stä ja piratismista
huolimatta elokuvia katsotaan jatkossakin teattereissa. 2000-luvulla
elokuvateatterien kävijämäärät ovat kasvaneet Yhdysvalloissa muutaman prosentin
verran ja liikevaihto vähän inflaatiota nopeammin. Elokuviin meno on
ajanvietettä halvimmasta päästä. Esimerkiksi pääsyliput konsertteihin ja
urheilutapahtumiin maksavat yli sata dollaria, kun elokuviin pääsee kympillä.
Tämän yhtiön mallintaminen oli mieletön puristus. Vuosia
kestävän investointisuunnitelman tuloksia on vaikea arvioida luotettavasti.
Kaiken lisäksi osa elokuvateattereista on ostettu yhteisyrityksen kautta, mikä vaikuttaa sekin laskelmiin. Haarukoin vuoden 2015 tuoton välille 10 - 20 MUSD,
minkä uskon suurella varmuudella ala- ja ylärajaksi. Yllättävästi osake on lievästi
aliarvostettu, vaikka tuotto jäisi alarajalle. Tappion riski näyttää pieneltä.
Kerron tavalliseen tapaani vain analyysin tulokset. Arvokkainta
tietoa sijoitusblogeissa ovat nimenomaan sijoitusteesit, sillä sellaisen
löytäminen voi nollasta aloittavalle kestää viikkoja. Jokainen oma sijoitus
kannattaa joka tapauksessa mallintaa itse. Jos mallinnus ei onnistu, niin
tuskinpa siihen kohteeseenkaan kannattaa sijoittaa.
Kuva: © Thomas Pradera / pixelio.de. Kuvien lähde: http://www.pixelio.de/.
blogi.arvosijoittaja.fi -sivustolla esitettävä informaatio ei ole tarkoitettu osto- tai myyntisuositukseksi. Sijoituspäätökset tulee tehdä henkilökohtaisten arvioiden ja riskianalyysien perusteella. blogi.arvosijoittaja.fi-sivuston omistaja ei ota vastuuta mistään välillisistä tai välittömistä rahallisista tappioista, jotka ovat aiheutuneet sivustolla julkaistusta tiedosta. blogi.arvosijoittaja.fi-sivuston omistaja ei ota vastuuta julkaistun tiedon oikeellisuudesta tai siinä esiintyvistä virheistä. blogi.arvosijoittaja.fi -sivuston omistaja ei ota vastuuta linkeistä muille sivustoille. Sivuston ylläpitäjällä on oikeus päivittää tietoja tai poistaa sivustolla olevia tietoja milloin tahansa.
6 kommenttia:
vaikuttavaa työtä. pistä nyt hyvä mies oma hedge-fund pystyyn :)
Heh:) Ehkä jonain päivänä...
Digital Cinema Destinationsin johto ilmoitti eilisiltana sopineensa yrityksen myymisestä Carmike Cinemas incille (CKEC). Diili näyttää omistajan kannalta surkealta. Carmike maksaa 0,1775 osaketta jokaisesta DCIN:in osakkeesta. Eilisillan päätöskursseihin verrattuna preemio on vain 15 prosenttia.
Sopimus toteutuu lähes varmasti, sillä pääomistaja Dale Mayo (40% äänivallasta) on sen takana.
Digital Cinema Destinationsilla piti olla eilisiltana pörssin sulkeutumisen jälkeen analyytikkokonferenssi. Hämmästyttävästi johto perui konferenssin, vaikka muilla omistajilla olisi varmaan ollut kaupasta kysyttävää. Näyttää ilmiselvältä, että johdolla oli hyvin tiedossa etteivät muut omistajat suhtautuisi sopimukseen kovin lämpimästi, eivätkä näköjään halunneet selittää syitä kauppaan. Tämä opettaa etteivät kaikki pääomistajat ole Warreneita tai Charleja.
Halvalla lähti.
Vähän on kyllä sekalainen olo, että mitä tämän kanssa nyt tekisi, kun lukee CKEC:n viimeisistä presentaatiota.
Ei tämäkään mitenkään röyhkeän ylihintaiselta näytä, mutta DCIN:n vastaavanlaisista potentiaalisista tuotoista on kyllä turha haaveilla.
Myin omani heti kun markkina aukesi.
Myin sijoitukseni Digital Cinema Destinationiin.
Tulos ostoerittäin:
1 kk / +8,6%
4 kk / -10,3%
Lähetä kommentti