Sometan, siis olen

maanantai 12. toukokuuta 2014
[VIERASKYNÄ] Sisältömarkkinointi myy kuorta. Asiakas maksaa.  Menestyksekkäiden itsensä brändääjien somehehkutus Yritystä Stadiin -tapahtumassa sai aikaan someähkyn. 

”Blogisi on kotipesäsi!”

”Jätä jälkesi bittiavaruuteen.”

”Paavilla on aivan loistava brändi!”

”Viimeisen päälle itsensä brändännyt mielipidejohtaja voi sanella hintansa.”

Yritystä Stadiin -tapahtuman päälavan puhujat julistavat totuuksiaan. Minusssa nostaa päätään itsepintainen someänkyrä.

Lavalla puhutaan sisältömarkkinoinnista, itsensä brändäämisestä. Kyse on siis oikeasti pelkästä kuoresta. Sitä on luonnollisesti bloggaus, twiittaus, kuvien pinnaus ja yleensä kaikkinainen somekanavilla roikkuminen, mutta myös tietokirjojen kirjoittaminen. Sellaiset aktiviteetit eivät sinällään elätä. Niihin kuluu kuitenkin huomattavasti työaikaa, josta on laskutettava asiakasta.

Itsensä asiantuntijoiksi brändänneet sometyrkyt syöttävät lavalta omaa menestysreseptiään kaikille. Unohtuu, ettei työelämässä voi hääriä pelkästään huomionkipeitä ja ylisosiaalisia totuudentorvia. Unohtuu myös, etteivät kaikki itsensätyöllistäjät voi sanella hintojaan samaan tapaan kuin kouluttajat, valmentajat, ja erilaiset konsultit, jotka ratsastavat myynnin kasvuodotuksilla.

Jos asiantuntijan taipumukset ja mieltymykset eivät sovellu konsultointiin, ei ylenmääräiseen someamiseen ole edes varaa. Valtaosa työajasta on täytettävä varsinaisilla työtehtävillä.

Kaikki yrittäjät eivät edes halua paistatella julkisuuden valokeilassa. Tarvitaan myös niitä, jotka perehtyvät, paneutuvat ja syventyvät. Ihmisiä, jotka pysyttelevät mielellään taustalla ja nauttivat itse työn sisällöstä. He tahtovat käyttää suurimman osan työajastaan ja -panoksestaan varsinaiseen työhön, ei hötkyilyyn somemaailman melskeessä.

Lavalle on noussut bloggari, jonka suurin huoli vaikuttaa olevan kommenttien kalastelu. Hänen mukaansa mielipide on oiva täky. Pääasia, että se on räväkkä. Jos kommentteja ei heru, bloggaajan mielessä herää epäilys, lukeeko häntä kukaan. Onko hän silloin edes olemassa?

Kirjoittaja, Eeva Mäkelä, on ammattijournalisti. Eeva suomentaa ja editoi tiedejuttuja sekä pääasiassa lasten tieto- ja harrastekirjoja. Lisää Eevan touhuista löytää hänen omilta sivuiltaan

Kuva: © Tim Reckmann / pixelio.de. Kuvien lähde: http://www.pixelio.de/.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
blogi.arvosijoittaja.fi -sivustolla esitettävä informaatio ei ole tarkoitettu osto- tai myyntisuositukseksi. Sijoituspäätökset tulee tehdä henkilökohtaisten arvioiden ja riskianalyysien perusteella. blogi.arvosijoittaja.fi-sivuston omistaja ei ota vastuuta mistään välillisistä tai välittömistä rahallisista tappioista, jotka ovat aiheutuneet sivustolla julkaistusta tiedosta. blogi.arvosijoittaja.fi-sivuston omistaja ei ota vastuuta julkaistun tiedon oikeellisuudesta tai siinä esiintyvistä virheistä. blogi.arvosijoittaja.fi -sivuston omistaja ei ota vastuuta linkeistä muille sivustoille. Sivuston ylläpitäjällä on oikeus päivittää tietoja tai poistaa sivustolla olevia tietoja milloin tahansa.

1 kommentti:

Arvosijoittaja kirjoitti...

Kiitos Eevalle terävästä kannaotosta!

Lähetä kommentti