Rahtilaivojen vuokrahinnat romahtivat finanssikriisin aikana, eivätkä ole vieläkään lähelläkään kriisiä edeltävää tasoa:
Kuva. Hampurin laivanvälittäjien yhdistyksen (Saksaksi Vereinigung Hamburger Schiffsmakler und Schiffsagenten e.V.) julkaisema rahtilaivojen vuokrahintaindeksi. Lähde: VHSS. |
Rahtihintojen romahtaminen on painanut useimpien alan toimijoiden tuloksen pahasti punaiselle. Frankfurther Allgemeine kirjoitti pari viikoa sitten, että erityisesti laivojen vuokraajien tilanne on hälyttävä ja vain osa niistä selviää kriisistä. Global Ship Lease on juuri tuollainen laivojen vuokraaja, jota jutussa tarkoitetaan.
Kriisistä riippumaton kassavirta
Global Ship Lease omistaa 17 laivaa, joista viisitoista on vuokrattu pitkillä sopimuksilla vuosiksi eteenpäin.
Halpa arvostus
Global Ship Leasen osake on halpa suhteessa kilpailijoihin:
Ticker
|
EV/EBITDA
|
P/E 2013
|
Osinko%
|
|
Global Ship Lease
|
GSL
|
6,5
|
7
|
0,0
%
|
Seaspan Corporation
|
SSW
|
9,7
|
18
|
5,2
%
|
Costamare
|
CMRE
|
11,0
|
8
|
7,0
%
|
Box Ships
|
TEU
|
9,3
|
147
|
16,0
%
|
Diana Containerships
|
DCIX
|
12,6
|
598
|
18,7
%
|
Heikon arvostuksen syy lienee se, että Global Ship Lease ei maksa osinkoa ja että liiketoiminta on yhden asiakkaan CMA CGMn varassa, joka on kaiken lisäksi kärsinyt aikamoisista ongelmista.
Herra Markkinalta on kuitenkin jäänyt huomaamatta, että nuo molemmat ongelmat saattavat olla pian historiaa.
Mikä korjaa aliarvostuksen?
Osingonmaksu
Global Ship Leasen omistamat laivat ovat lainojen vakuutena. Lainaehtojen mukaan lainasumma ei saa ylittää 75 prosenttia laivojen käyvästä arvosta. Vuonna 2009 rahtihinnat romahtivat, laivojen arvo laski pohjamutiin ja rahoittajat hermostuivat. Global Ship Lease sopi jäädyttävänsä silloisen 92 sentin osingon ja käyttävänsä vapaan kassavirran lainojen lyhennykseen.
Lyhennysohjelman piti keventyä viime vuoden jouluna, kunhan laivojen vakuusarvo on riittävä. Vielä marraskuussa 2011 johto oli varma, että vuoden 2012 jälkeen rahaa voidaan käyttää osingonmaksuun. Toisin kävi. Viime kvartaaliraportin yhteydessä johto kertoi, että rahoittajien kanssa on sovittu, ettei laivojen vakuusarvo testata ennen vuoden 2014 joulua ja että osinkoa ei makseta.
Ehtojen täyttyessä johto aikoo palauttaa osingon. Yrityksellä on varaa maksaa 35-40 senttiä per osake, mikä toisi nykykurssilla (3,62) mukavan 10-11 prosentin tuoton ja nostaisi lähes varmasti pörssikurssia.
CMA CGMn ongelmat
Käsittämättömästä nimestään huolimatta CMA CGM on maailman kolmanneksi suurin konttien laivarahtaaja.
Riskejä
CMA CGM irtautuu nykyisistä sopimuksista, minkä takia laivat joudutaan vuokraamaan spot-hinnoilla. Sopimusten katkaisu ilman mittavia korvauksia onnistuu käytännössä ainoastaan konkurssin kautta. Tällä hetkellä mikään ei viittaa CMA CGMn konkurssiin.
Johto käyttää vapaan kassavirran laivojen ostoon osingon sijasta. Analyytikkokonferensseissa johto on sanonut selkeästi, että osingonmaksu on etusijalla ja että uusien alusten hankinta riippuu tilanteesta. Tällä hetkellä uusien alusten osto todennäköisesti kasvattaisi yrityksen arvoa.
Lopuksi
Global Ship Leasen vahva kassavirta uppoaa tällä hetkellä kokonaan lainojen lyhennykseen. Vaikka omistajat eivät pääse nauttimaan kassavirrasta, niin yrityksen arvo silti kasvaa. Laskin, että vaikka katalyytti ei toteutuisi, niin osakkeen kurssi voi hyvin olla nykyistä korkeampi.
Skenaario: katalyytti ei toteudu
- Velkaa on vuoden 2014 lopussa 317 MUSD plus 45 MUSD etuoikeusosakkeita
- Markkina myöntää arvostuksen EV/EBITDA = 5 - 7
==> Osakekurssi: 2,1 - 5,5
Skenaario: katalyytti toteutuu
- Velkaa on vuoden 2014 lopussa 357 MUSD plus 45 MUSD etuoikeusosakkeita
- Markkina myöntää arvostuksen EV/EBITDA = 8-10
- Osinko on 35 - 40 senttiä per osake
==> Osakekurssi: 6,5 - 10,0
Odotukset konttirahtimarkkinan tulevaisuudesta vaikuttavat vahvasti arvostuskertoimeen. Jos hinnat pysyvät nykyisellä tasolla tai laskevat, niin arvostus jäänee alhaiseksi. Markkinalla käydään tällä hetkellä pudotuspeliä, josta ainoastaan osa yrityksistä selviää, minkä pitäisi kaventaa tarjontaa ja nostaa hintoja. Toisaalta valtiot sotkeutuvat mukaan tukemalla telakoita ja laivanvarustajia, mikä hidastaa alan tervehtymistä.
Global Ship Leasen kassavirta on vuoden 2016 loppuun asti lähes riippumaton rahtilaivojen vuokrahintojen kehityksestä, mutta laivojen jälleenmyyntihinnat taas riippuvat suoraan noista vuokrahinnoista.Yritys pärjää siis loistavasti kriisin läpi, mutta osakkeen kurssin kehitys riippuu osittain rahtihinnoista - omituinen tilanne!
Pahin skenaario lienee CMA CGMn ajautuminen konkurssiin, mikä mahdollistaisi vuokrasopimusten irtisanomisen tai uudelleenhinnoittelun. Konkurssi näyttää tällä hetkellä hyvin epätodennäköiseltä. Global Ship Lease ei ole siltikään "sijoita ja unohda" -henkinen hyvä yhtiö, vaan osakkeesta täytyy irrota vikkelästi jos ongelmia ilmaantuu. Todennäköisesti CMA CGMn konkurssi laskisi Global Ship Leasen osakkeen arvon lähelle nollaa, minkä takia seuraan CMA CGMn kehitystä tarkasti.
Global Ship Lease tarjoaa erinomaisen voitto / tappio -suhteen. Kaksinkertaistin juuri sijoitukseni yritykseen.
Kiitokset
Kiitos Sopulille laivojen jälleenmyyntihintojen lähteistä ja rakentavasta kritiikistä sijoitusteesille.
Kuva: © neurolle - Rolf / pixelio.de. Kuvien lähde: http://www.pixelio.de/.
blogi.arvosijoittaja.fi -sivustolla esitettävä informaatio ei ole tarkoitettu osto- tai myyntisuositukseksi. Sijoituspäätökset tulee tehdä henkilökohtaisten arvioiden ja riskianalyysien perusteella. blogi.arvosijoittaja.fi-sivuston omistaja ei ota vastuuta mistään välillisistä tai välittömistä rahallisista tappioista, jotka ovat aiheutuneet sivustolla julkaistusta tiedosta. blogi.arvosijoittaja.fi-sivuston omistaja ei ota vastuuta julkaistun tiedon oikeellisuudesta tai siinä esiintyvistä virheistä. blogi.arvosijoittaja.fi -sivuston omistaja ei ota vastuuta linkeistä muille sivustoille. Sivuston ylläpitäjällä on oikeus päivittää tietoja tai poistaa sivustolla olevia tietoja milloin tahansa.
43 kommenttia:
miten ihmeessä sinä löydät näitä? kuin neula heinäladossa :)
Laatua! :) Mukava huomata, että toimiala vaihtuu mutta arvosijoittamisen ohjenuora ja aliarvostusten etsiminen jatkuu.
Käytät ilmeisesti laadullista analyysiä enemmän kuin pelkkää skreenausta. Pitoaika on suunniteltu varmasti lyhyemmäksi kuin ensimmäisten isojen vuokrasopimusten loppuminen? Tuntui, että annat johdon track recordille paljon arvoa omistaja-arvon luomisessa?
Hallituksen puheenjohtaja (ja GSL:n perustaja) Michael Gross omistaa 20% osakkeista. Kaverilla on omat rahat vahvasti pelissä, mikä herättää luottamusta.
Suunniteltu pitoaika on 1-2 vuotta.
Nuodatan toimialoissa Buffettin "Circle of Competence" -ajattelua. Eli siis sijoitan yrityksiin, joiden toimialan ymmärrän erittäin hyvin tai jotka ovat yksinkertaisia. Tämä kuuluu noihin jälkimmäisiin.
Mitenkäs yrityksen omistamien lavojen ikä ja kunto. Onko siltä suunnalta odotettavissa rahanmenoa?
Sopimuksen ulottuvat kyllä harvinaisen pitkälle joka tekee tilanteen verrokkehin nähden hyväksi.
GSL:n laivojen keskimääräinen ikä on 8,6 vuotta ja laivat kestävät käytössä noin 30 vuotta.
GSL käyttää laivojen ylläpitoon keskimäärin noin miljoona dollaria kvartaalissa. Johto arvioi seuraavien vuosien ylläpito- ja korjaustarpeen olevan jonkin verran keskimääräistä alempi.
Saksan korkein oikeus päätti eilen, että konttilaivoja omistavat sijoitusrahastot eivät saa kerätä sijoittajilta takaisin aiemmin jaettuja osinkoja, ellei sitä ole erikseen sovittu osakassopimuksessa. Nuo rahastot ovat tyypillisesti saksalaisen lainsäädännön mukaisia kommandiittiyhtiöitä.
Maailman konttilaivoista 40% on saksalaisessa omistuksessa ja niistä merkittävä osa sijoitusrahastojen omistuksessa. Hintojen lasku on aiheuttanut valtavia ongelmia rahastoille, sillä niiden on vaikea hankkia lisää rahaa. Koko sektori on ryvettynyt sijoittajien silmissä, minkä vuoksi uusien rahastojen perustaminen on hyvin vaikeaa - paradoksaalisesti laivojen hintataso on niin alhaalla, että juuri nyt olisi hyvä aika perustaa rahasto:)
Uskon että saksalaisten konttilaivarahastojen kuihtuminen vähentää laivojen tarjontaa.
Turkkilainen YILDIRIM holding on sijoittanut CMA CGM:ään tai siis antanut sille kriisilainoja osakkeita vastaan.
Tässä esityksessä he kertovat miksi http://www.marinemoney.com/sites/all/themes/marinemoney/forums/MMWeek12/presentations/thursday/10-10%20Yildirim.pdf
Esityksessä turkkilaiset sanovat, että lainasivat rahaa CMA:lle, eivätkä sijottaneet laivaukseen. He toivovat, että business kääntyy viiden vuoden sisällä, joilloin he vaihtavat velan 20%:iin CMAn osakkeista.
Turkkilaisten tavoite on myydä 20%: osuutensa viiden vuoden aikana hyvällä voitolla ja he ovat uskovat saavansa lainansa takaisin, jos homma kusee.
Yildrimin rahoitus oli osa CMA CGMn uudelleenrahoitusta, jossa myös Ranskan valtio oli mukana. Tuo uudelleenrahoitus saattaa nyt mahdollistaa myös GSL:n uuden rahoituksen, kun asiakkaan tilanne parani kertaheitolla.
Tosi hyvä analyysi tilanteesta.
Kuitenkin oma näkemykseni on että USD/EUR/muut valuutat tilanne voi muuttua dramaattisesti tulevien 1-2 vuoden aikana. Lisäksi riskinä on merkittävä inflatorinen kierre sekä USD/EUR alueella. Tämä voi aiheuttaa myös GSL:lle haasteen kyetä kasvattamaan omien sopimustensa arvoa suhteessa inflaatio- ja valuuttakurssikehitykseen vai miten näet asian?
Global Ship Lease raportoi itse näin:
----------
Foreign Currency Exchange Risk
The shipping industry’s functional currency is the United States dollar. All of our revenues and the majority of our operating costs are in United States dollars. In the future, we do not expect to be exposed to any significant extent to the impact of changes in foreign currency exchange rates. Consequently, we do not presently intend to enter into derivative instruments to hedge the foreign currency translation of assets or liabilities or foreign currency transactions or to use financial instruments for trading or other speculative purposes.
Inflation
With the exception of rising costs associated with the employment of international crews for our vessels and the impact of global oil prices on the cost of lubricating oil, we do not believe that inflation has had or is likely, in the foreseeable future, to have a significant impact on vessel operating expenses, drydocking expenses and general and administrative expenses. For the duration of the Ship Management Agreements, daily operating costs, including the costs of crews and lube oils but excluding insurance and dry docking costs, are capped as discussed elsewhere in this Annual Report.
---------
En pidä kumpaakaan suurena riskinä suunnittelmani pitoajan (1-2 vuotta) aikana.
CMA CGM tulos 2012 on nähtävissä http://www.cma-cgm.com/AboutUs/PressRoom/Press-Release_2012-Results_14946.aspx
EBITDA melkein tuplautui ilmeisesti säästökuurin ansiosta ja toimtinta palautui voitolliseksi.
Kuljetetun kaman määrä kasvoi 5%, mutta laivaston koko 8%.
Säästökuurin lisäksi CMA CGM on onnistunut nostamaan rahtihintoja muutamaan otteeseen.
Toivottavasti parannus CMA CGM:n tilanteessa avittaa Global Ship Leasea pääomarakenteen uusimisessa.
GSL 1Q13
- EBITDA heikkeni taas pikkuisen. Tämä johtuu kahden laivan päivähinnan tippumisesta 28,5k$:sta 7k$:aan 4Q2012.
- He vuokrasivat nuo laivat vuodeksi eteenpäin. Tämä lienee hyvä saavutus kun 5% laivoista seisoo. Veikkaan, että hinta ei kata kuluja, mutta on parempi vaihtoehto kuin Dry Dock.
- Voitot menivät velkojen maksuun, nyt yksi kolmannes maksettu
- Korkojohdannaisia vähennetty. Säästö 7.5m$/vuosi. Kiva yllätys
- Laivojen romuttaminen kiihtyy erityisesti Saksassa. Tämän takia johto uskoo, että kysyntä virkoaa 18-24kk kuluttua. Laivojen hintaan voi siis toivoa nousua 2015. Ei kuitenkaan vielä joulukuun 2014 osinkotestiin mennessä. Vaikea sanoa meneekö se läpi vai ei. Laivojen hinnat tuskin enää paljoa tippuvat kun romuttaminen kannattaa.
- Näillä näkymin osinko palaa 2015, vain vuotta ennen monen laivan sopparin raukeamista.
- Lainat umpeutuvat 2016 lopussa.
Johto maksaa velkaa takaisin, miettii rahoituskuviota ja harkitsee uusien laivojen ostoa halvalla. Mielestäni tämä on juuri oikea strategia ja voi palauttaa osingon jo joulukuussa 2014. Sen varaan ei kuitenkaan kannata laskea vaan osinko palautunee vasta 2015. Tällöinkin kurssilla pitäisi olla aikaa nousta ennen kuin soppareita alkaa umpeutua 2016 lopussa.
GSL etenee teesin mukaisesti, mutta olen pettynyt että johto ei ole saanut rahoitusta uusittua. Odotin, että ilmoitus uudesta rahoituksesta olisi tullut eiliseen konferenssiin mennessä.
Osake on noussut mukavasti siitä, kun julkaisin tämän jutun. Arvostus on tällä hetkellä EV/EBITDA = 7,6. Eli siis arvostus alkaa lähestyä 8-10 tasoa, johon arvelin sen päätyvän, jos katalyytti toteutuu.
Johto vihjaili taas konffassa (samoin kuin edellisellä kerralla) että sopimus uudelleenrahoituksesta on hyvin lähellä. Joihinkin kysymyksiin ei voinut vastatakaan, kun vastaus olisi koskenut neuvotteluja, mitkä ovat käynnissä. Päätin myydä osakkeen, jos rahoitus ei ole selvinnyt Q2-konferenssiin mennessä - meitä omistajia on nimittäin siinä tapauksessa mielestäni viilattu linssiin.
Contex-indeksi on suurin piirtein samalla tasolla kuin maaliskuussa, joten kehitystä ei ole tapahtunut hyvään / huonoon suuntaan.
Johto kertoi seuraavaa alusten arvosta marraskuusssa 2012:
"In anticipation of the scheduled test of the Leverage Ratio as at November 30, 2012 when the Company expected that the Leverage Ratio would be between 75% and 90%"
Arvioin itse laivojen arvon olleen silloin haarukassa 260-390 MUSD. Yllä olevan arvion mukaan arvo olisi ollut huomattavasti korkeampi 475-570 MUSD. Jos tuo pitää paikkansa, niin GSL on paljon lähempänä lainan covenanttien täyttämistä kuin olen tähän mennessä olettanut. Se, että lainoja ei ole saatu uusittua ei oikein sovi tämän kanssa yhteen?
Analyst konfassa: "junk debt is trading below 5% right and now currently you guys are paying LIBOR plus 375"
Vuoden LIBOR on 0,7%, joten GSL maksaa n. 4,5% korkoa.
Nokia haki velkarahaa 2012 lopussa 5% korolla convertible bondeista. Bloombergin mukaan investment grade bondien korko on nyt 3%. GSL voisi ehkä päästä 3.5%:iin, joka tarkoittaa n. 5m$ vuosisäästöä.
Osingon palatessa veikkaan kurssin nousevan yli 6$:n. Nyt hinta on 4,6$ eli kurssi voi nousta vielä ainakin 30%, mutta sitä joutuu odottamaan 2014 joulukuuhun asti.
Q2-tuloksesta:
Global Ship Lease ei ole onnistunut neuvottelemaan rahoitusta uusiksi. Osingonmaksu ei ole siis edelleenkään mahdollista. Johto ei pystynyt antamaan arviota, milloin uuden rahoituksen hankinta onnistuu tai onnistuuko ylipäänsä. Yrittävät kyllä yhä täysillä.
CMA CGK:n tilanne on vuoden alusta vahvistunut. Lainoja treidataan noin 90 prosentilla nimellisarvosta, kun vuosi sitten arvostus oli vain 40 prosentin tienoilla. Standards & Poors nosti CMA CGK: lainojen luokituksen heinäkuun puolivälissä B-:sta B:hen.
Päätin edellisen kvartaalin tuloksen yhteydessä myydä loputkin osakkeeni, jos rahoitusta ei ole saatu uusittua. Päätin pyörtää päätökseni ja odottaa vielä muutaman kvartaalin, koska:
- Global Ship Lease tuottaa suhteessa yritysarvoon melkoisesti vapaata kassavirtaa (FCFF/EV = 13,6%).
- Johto lyhentää velkoja vain sovitun minimin 10 MUSD/kvartaali verran. Kasvava käteiskassa saattaa luoda liikkumavaraa osingonmaksukyvyn palauttamiseen.
- Uudelleenrahoitus saattaa yhä onnistua, vaikka onnistumistodennäköisyys on laskenut.
- CMA CGK, joka on GSL:n suurin omistaja, tukee vahvasti uudelleenrahoitusta. Osingot olisivat varmaan sielläkin tervetulleita.
CMA CGM sanoo omistuksensa GSL:stä oleven 43.1%:iin ja he haluavat hallituspaikan, hallituksen enemmistön ja tutkia firman businestä. http://www.sec.gov/Archives/edgar/data/1430725/000114420413050644/v355044_sc13da.htm
Uusimman GSL:n esityksen mukaan CMA CGM omistaa 44,5% osakkeista.
CMA haluaa lisää valtaa. Liittyyköhän tämä lainojen uudelleen järjestelyyn? CMA auttaa pankkien kanssa ja saa hallituspaikkoja sitä vastaan?
CMA CGM:n ilmoitus on sen verran ympäripyöreä, ettei siitä selviä paljoa.
GSL:n kommentti ei ole yhtään sen informatiivisempi:
Mr. Michael S. Gross, Chairman of the Board of Global Ship Lease, stated, "Global Ship Lease welcomes CMA CGM's input as the Company's largest shareholder. We look forward to continuing an ongoing dialogue with CMA CGM and remain focused on increasing long-term value for all of the Company's shareholders."
Noiden perusteella on aika mahdoton päätellä sen enempää kuin mitä tiedotteissa on kerrottu.
Kevensin jonkin verran sijoitustani Global Ship Leaseeen.
Voitto: 36% / 8kk.
Onko joku syy että kevensit positiota juuri pari päivää ennen osavuosikatsauksen julkistamista? Ennakoitko jotain negatiivista ilmoitusta?
En ennakoinut. Vapautin käteistä uutta sijoituskohdetta varten.
Q3-tuloksesta:
Global Ship Leasen tilanne on aika lailla samanlainen kuin edellisessä kvartaalissa. Velkoja on taas maksettu 15 miljoonaa pois. Vapaa kassavirta on vahvistunut vähän, sillä osa yrityksen kalliista ja tarpeettomasta korkosuojauksesta päättyi, eikä siitä tarvitse enää maksaa, ja velan kutistuminen pienentää korkokuluja.
Rahoitusta ei ole vieläkään saatu uusittua. Pankki on jossain vaiheessa pilkkonut Global Ship Leasen lainat ja myynyt kahdeksalle sijoittajalle. Sopimuksen saaminen kaikkien kahdeksan kanssa on osoittautunut työlääksi. Johto ei anna minkäänlasita arviota siitä, milloin lainat saadaan uusittua. Kertovat vaan painavansa täysillä päälle.
CMA CGK kertoi elokuussa aktivoituvansa omistajana ja aikovansa hankkia muutaman hallituspaikan seuraavassa vuosikokouksessa. Dramaattiselta kuullostava ilmoitus ei ole todellisuudessa kovin dramaattinen. Global Ship Leasen listautumisen yhteydessä sovittiin, ettei CMA CGK saa toimia Global Ship Leasen hallituksessa ennen tämän vuoden elokuuta. CMA CGK:n täytyi jo regulaation vuoksi ilmoittaa, että saattavat aktiovoitua jatkossa.
Global Ship Lease ilmoitti juuri sopineensa uudesta 400 MUSD lainasta, joka erääntyy maksettavaksi 2021. Vanhat lainat maksetaan pois, mikä poistaa osingonmaksun estäneen covenantin.
Osingonmaksun alkaminen näyttää lähes varmalta.
Global Ship Lease kertoi eilen vetäneensä lainan takaisin. Syytä ei kerrottu.
Osingonmaksu taitaa siirtyä hamaan tulevaisuuteen.
Myin loputkin Global Ship Leasen osakkeeni.
Rahoituksen uusiminen ei onnistunut sittenkään. Osakkeen arvostus on noussut "katalyytti toteutuu"-skenaarioni tasolla (EV/EBITDA = 8), vaikka katalyytti ei ole toteutunut.
Sijoituksen tulos erittäin:
+28% / 2 kk
+36% / 8 kk
+79% / 12 kk
En tiedä seuraatko lappua enää, ihmettelin vain kun kurssi pompsahti tänään yli 5% ilman uutisia?
En seuraa.
Samainen lappu tippui eilen 7%. Samoin ilman uutista.
Aikaistivat kuulemma Q4 tulosjulkistuksen jotta markkinoilla olisi "tuoretta tietoa". Eiköhän sitä uudelleenrahoitusta yritetä lähiaikoina uudestaan...
Johto kertoi analyytikkokonferenssissa aikaistaneensa julkistusta juuri tuosta syystä. Yrittävät täysillä uutta rahoitusta.
Päätin kääntää takkini ja hyppäsin pienellä positiolla takaisin mukaan.
Global Ship Lease on yhä halpa verrattuna kilpailijoihin:
Ticker EV/EBITDA P/E 2013 Osinko%
Global Ship Lease GSL 7,5 9,2 0,0 %
Seaspan Corporation SSW 11,1 7,7 5,5 %
Costamare CMRE 13,0 14,4 5,5 %
Box Ships TEU 5,4 5,1 9,0 %
Diana Containerships DCIX 17,8 15,0 %
Jos rahoituksen uusiminen onnistuu, pystyy GSL maksamaan osinkoa vähintään 40 MUSD vuodessa. Nykykurssilla tuo tekisi 13%.
Toisaalta myös laivoja irtoaa tällä hetkellä halvalla. Johto on puhunut useaan otteeseen, että uusien laivojen ostaminenkin saattaisi kannattaa, jos niiden mukana tulisi kulut kattava sopimus. Vuokrahinnat kääntyvät ennemmin tai myöhemmin.
Global Ship Lease yrittää toistamiseen uusia rahoitusta:
http://www.globalshiplease.com/releasedetail.cfm?ReleaseID=831450
Moody's ilmoitti reittaavansa uudet lainat B3:lla (speculative and a high credit risk). Perustelut ovat mielenkiintoista luettavaa:
https://www.moodys.com/research/Moodys-assigns-PB3-rating-to-Global-Ship-Leases-proposed-notes--PR_291933?WT.mc_id=NLTITLE_YYYYMMDD_PR_291933
Toivottavasti tällä kertaa onnistuu. Jo 0,15$/Q (yht n 30 M$/vuosi) osikoa tekisi aika mukavan potin pienelläkin sijoituksella ja näkyisi varmaan osakkeen hinnassakin...
Aika näyttää miten käy:)
Moody'sin raportin perusteluista näkyy, että CMA CGM on vahvasti mukana puskemassa diiliä. Lupaavat nimittäin pidentää sopimusta neljälle laivalle, joiden nykyinen soppari loppuu 2016. Veikkaan että rahoittajat ovat vaatineet parempaa näkyvyyttä kassavirtaan...
Tuolla 10 % kuponkikorolla (aika kallis...) korkokulut on 42 m$/vuosi. 2013 korkomenoja oli vajaat 19 m$ ja velan lyhennystä n 59 m$.
"Tasaisen vauhdin taulukon" mukaan jaettavaa kassavirtaa syntyisi noin 35 m$/vuosi. Voisi kuvitella että tasettakin pitää vähän vahvistaa ennen seuraavaa uudelleenrahoitusta, niin jääkö jaettavat kassavirrat kuitenkin tuonne n 20 m$/vuosi...
GSL:n nykyiset lainat ovat vaihtuvakorkoisia. Ne on suojattu korkoswapillä, joka on osoittautunut kalliiksi. Vuonna 2013 GSL maksoi korkoa 33 MUSD, kun swapin settlaus lasketaan mukaan. Todellinen korko oli viime vuonna 8,4%.Kuvittelin GSL:n pääsevän jonkin verran tuon alle.
Lainapäätöksessä jää mietityttämään onko se kaikkien omistajien etujen mukainen:
- Rahan hinta kallistuu.
- Samalla sovitaan neljän laivan sopimuksen jatkosta 2016->. Hinnoista kerrottiin vain että ne ovat nykyisiä soppareita alemmat. Jos sopimukset on tehty vallitsevan hintason mukaan, olisi omistajille saattanut olla parempi vaihtoehto odottaa hintojen toipumista.
- Lainaa otetaan 60 miljoonaa nykyisen lainasumman päälle. Tarkoitus on ilmeisesti ostaa jotakin?
Pistin omat osakkeeni myyntiin.
Kyky muuttaa omaa mielipidettään uuden informaation valossa ja kyky myöntää tehneensä virheen ovat tärkeitä ominaisuuksia sijoittajille. Siitä huolimatta kysynkin, oletko koskaan pohtinut whipsaw-efektin vaikutusta omiin sijoituksiisi? Tarkoitan siis tällaista edestakaisin ostamista ja myymistä ja niistä koituvia kaupankäyntikustannuksia.
Enpä juuri, sillä myynnin jälkeen uudelleen ostaminen on minulle aika harvinaista. Tämän lisäksi viime vuosina samoin on käynyt ainoastaan Asta Fundingin ja Strayer Educationin kohdalla.
IB:n kulut ovat sen verran pienet, ettei treidaustiheyttä tarvitse kauheasti miettiä niin kauan kuin positioon ei ole kertynyt suurta voittoa, joka realisoituisi myydessä.
Global Ship Leasen johto piti eilen konferenssin, jossa esiteltiin uuden rahoituksen pääkohdat. Transcripti täällä:
http://seekingalpha.com/article/2096223-global-ship-leases-ceo-presents-at-new-capital-structure-discussion-transcript
Tuosta selvisi muunmuassa, ettei osinkoa pystytä vieläkään maksamaan kuin vähän.
Selitystä kuunnellessa ei ruvennut yhtään kaduttamaan, että myin osakkeet.
Hyppäsin taas kerran tähän yhtiöön mukaan:)
Tilanne on kehittynyt seuraavasti:
- GSL on ostanut kaksi uutta tankkeria: toisen syksyllä ja toisen pari viikkoa sitten. Molempien mukana tuli vuokrasopimus, jossa hinta on reilusti spot-markkinaa parempi.
- Uusien lainojen covenantit sallivat erittäin todennäköisesti osingon maksun tuon viimeisimmän kaupan jälkeen
- Laivojen vuokrahinnat ovat yhä pohjamudissa, mutta viimeisen puolen vuoden aikana on ollut näkyvissä pientä nousua.
- Öljyn alhainen hinta tekee konttien rahtauksen ainakin jonkin verran houkuttelevammaksi
Osingonmaksu näyttää nyt todennäköisemmältä kuin koskaan aiemmin. Johto esittää omissa kalvoissaan "tien osinkoon". Ainoa jäljellä oleva este ovat nykyisten lainojen kovenantit, jotka hyvin todennäköisesti täyttyvät kun viimeisimmän ostoksen tuottama kassavirta näkyy tuloksessa.
GSL pitää analyytikkokonferenssin huomenna. Siinä kuullaan mitä johto sanoo osingosta.
Kun ostin viimeksi näitä osakkeita takaisin, tein virheen. Saa nähdä miten äijän käy tällä kertaa...:)
Pitäisikö sanoa että tervetuloa takaisin :)
Itse olen roikkunut mukana ja nyt näyttäisi tunnelin päässä olevan valoa (oma ostohintataso alkaa olemaan saavutettu kiitos dollarin vahvistumisen) ja osinko häämöttää, vai olisiko se sittenkin juna siellä tunnelin päässä...
Toivotaan nyt ihan molempien puolesta että sinun ei tarvitse katua tällä kertaa. Kolmas kerta toden sanoo, vai miten se menikään...
Q4-tuloksessa ja analyytikkokonferenssissa ei tullut paljoa uutta tietoa. Johto vahvisti pyrkivänsä ostamaan uusia aluksia ja tarkoitus on maksaa osinkoa heti kun kovenantit sen sallivat.
Johto arvioi että uudet ostokset tuottavat > 15% vapaata kassavirtaa. Molemmat laivathan ostettiin pidempiaikaisella sopimuksella. Vähän ihmetyttää miten tällaisia tilaisuuksia on tarjolla? Konttimarkkinallahan ei kai pitäisi olla samaan aikaan tarjolla vahvaa kassavirtaa ja halpoja laivoja...
Laivojen ostaminen nyt kun vuokrahinnat ovat pohjamudissa on mielestäni järkevää. GSL:n poikkeuksellisen stabiilit sopimukset mahdollistavat antisykliset investoinnit nyt kun rahoitus saatiin viime vuonna uusittua.
Johto arvioi että vuosittain käytettävissä on 40 - 50 MUSD investointeihin ja osinkoon. Tuosta voi arvioida osingon suuruutta.
Q2-tuloksesta:
Nyt se kauan odotettu osingonmaksu alkoi! Global Ship Lease ilmoitti alkavansa maksaa 10 senttiä/osake/kvartaali. Johto arvioi nostavansa osingon neljännessä kvartaalissa 12,5 senttiin. Pörssikurssilla 6 USD osinko on mukava 6,6% ja osingonnoston jälkeen 8,3%.
Osingon suuruus on 4,8 MUSD / kvartaalissa, kun vapaa kassavirta on ollut keskimäärin 12 MUSD kvartaalissa viimeisen vuoden aikana, joten Global Ship Leasella on hyvin varaa maksaa nykyisensuuruista osinkoa.
Johto kertoi ostaneensa uuden 8,063 TEU:n kokoisen aluksen Orient Oversees Container Linesilta. Aluksen mukana tulee kolmen vuoden sopimus. Ostohinta oli 53,6 MUSD ja johto arvioi sopimuksen tuottavan 9,4 MUSD EBITDA:n vuodessa.
Tankkerien vuokrahinnat ovat nousseet lähes 40% maaliskuun 2013 tasolta, eli siis tämän jutun alkuperäisen kirjoitushetken tilanteesta. Ne ovat kuitenkin vieläkin reilusti pitkän aikavälin keskiarvon alapuolella.
Johto aikoo investoida uusiin laivoihin, mikä lienee hyvä strategia. Tällä hetkellä laivojen hinnat ovat alhaalla ja toisaalta Global Ship Leasen pitkäaikaiset sopimukset mahdollistavat anti-sykliset sijoitukset.
Tuplasin sijoitukseni.
Lähetä kommentti