Sijoittajat hakevat yleensä yrityksiä, jotka tuottavat
voittoa ja kasvattavat liikevaihtoa. Entä jos liikevaihto ei kasva, vaan
kutistuu? Kutistuvillakin yrityksillä on omistajat ja kutistuvien yrityksen
osakkeilla käydään kauppaa. Voiko kutistuvan yrityksen osake olla hyvä
sijoituskohde?
Yhdysvaltalaisen Otelcon
(OTEL) liikevaihto on kutistunut 34% viimeisten seitsemän vuoden aikana.
Kutistumisen syy on selvä. Yhtiö on perinteinen teleoperaattori,
joka tarjoaa lankapuhelinyhteyksiä haja-asutusalueille. Puhelut siirtyvät
lankaverkoista mobiiliverkkoihin, mikä syö yrityksen palvelujen kysyntää.
Osake näyttää tunnuslukujen perusteella halvalta, jos
olettaa liikevaihdon ainakin pysyvän vuoden 2017 tasolla:
- P/e = 4,9
- Fcf / mcap = 15,9% (vapaan kassavirran suhde yrityksen markkina-arvoon)
Liikevaihdon kehitys viime vuosina ja telealan kehitys
kuitenkin viittaavat ennemmin siihen, että lasku jatkuu.
Kasvun vaikutus p/e-lukuun on suurin piirtein tällainen.
Kuva. P/e-luvun edellyttämä 10 vuoden vuosittainen kasvu, jos osakkeen pörssikurssi vastaa yhtiön todellista arvoa. (oletukset: 10% diskonttokorko, 1% terminaalikasvu, tulos = vapaa kassavirta.) |
Pinnallisen tarkastelun perusteella Otelcon sijoittajat
olettavat yhtiön tuloksen kutistuvan vuosittain noin kymmenen prosentin tahtia.
Sijoitus alkaisi näyttää kiinnostavalta, jos oman näkemyksen mukaan liikevaihto
kutistuisi hitaammin tai jopa kasvaisi.
Kaikki liikevaihto ei tuota saman verran viivan alle
Armstrong World Industriesin (AWI) rakenne on muuttunut viime
vuosina rajusti. Huhtikuussa 2016 yhtiö erotti osan toiminnoistaan omaksi
Armstrong Flooring (AFI)-yhtiöksi ja jakoi Armstrong Flooringin osakkeet
omistajilleen osinkona.
Viime vuoden marraskuussa yhtiö ilmoitti myyvänsä Euroopan
ja Aasian toimintonsa. Liikevaihto kutistuu siis myös tänä vuonna.
Vuonna 2015 yhtiön tulos oli 94 MUSD ja oman pääoman tuotto
(ROE) 12%. Tulos kasvoi viime vuonna 155 miljoonaan dollariin ja oman pääoman
tuotto 37 prosenttiin. Yhtiö siis jakoi osan toiminnoistaan osinkoina
omistajille ja jäljelle jäänyt osa tuottaa nykyään lähes tuplasti voittoa
verrattuna jakamattomaan yhtiöön vuonna 2015.
Armstrong World Industries hankkiutui eroon heikommin kannattavista
toiminnoistaan. Liikevaihto kyllä kutistui, mutta toisaalta johto pystyi
keskittymään paremmin tuottavan liiketoiminnan kehittämiseen. Jäljelle jäi
laadukkaampi yhtiö.
Liiketoiminnan volatiliteetti heiluttaa liikevaihtoa
Amerikkalaisen Arganin (AGX) liikevaihdosta tulee mieleen
vuoristorata.
Argan rakentaa maakaasu- ja biovoimaloita. Tyypillinen
voimalaprojekti maksaa satoja miljoonia dollareita, mikä on paljon yhtiölle,
jonka markkina-arvo on 700 MUSD. Argan pystyy rakentamaan vain muutamaa
voimalaa kerrallaan. Liikevaihto heilahtaa toden teolla ylöspäin, kun uuden
hankkeen rakentaminen alkaa ja taas alaspäin, kun jokin hankkeista lähestyy
loppuaan.
Argan on muutaman vuoden välein tilanteessa, jossa
liikevaihto kutistuu hankkeiden alkaessa lähestyä loppuaan. Liikevaihdon kutistuminen
ei kuitenkaan suoraan kerro liiketoiminnan tulevasta kehityksestä.
Arganin liiketoimintamalli sisältää melkoisen
volatiliteetin. Tulevaisuutta miettivän sijoittajan pitäisi ennemminkin pohtia
yrityksen kilpailukykyä ja voimaloiden kysyntää jatkossa.
Mitä merkitystä tällä on sijoittajalle?
Yrityksen liikevaihto voi kutistua monesta syystä. Sijoittajan
kannattaa selvittää, minkä vuoksi liikevaihto on kutistuu.
Ensimmäisessä yritysesimerkissä Otelco incin (OTEL) tuotteen,
lankapuhelun, korvaa uudempi tuote, mobiilipuhelu. Sijoittajalle on oleellista
ymmärtää, miten suuren osan kysynnästä uusi tuote korvaa ja miten paljon
liikevaihdosta jää jäljelle. Vasta sen jälkeen voi ruveta miettimään, onko
osakkeen pörssikurssi kohdallaan.
Historiasta löytyy lukemattomia esimerkkejä korvaavista
tuotteista. Television piti korvata elokuvateatterit. Videonauhurin piti
korvata elokuvateatterit. Netin suoratoistopalveluiden piti korvata
elokuvateatterit. Silti elokuvateatterit porskuttavat eteenpäin.
Ai niin. Televisiota kutsuttiin aluksi näköradioksi, sillä
television piti korvata radio.
Toisaalta etenkin teknologiatoimialalla, jolla Otelcokin
toimii, uuden teknologian tuotteet saattavat hyvinkin korvata vanhat lähes
täysin. Moniko vielä käyttää C-kasetteja? Ketkä soittavat vielä lankapuheluja täällä kotosuomessa?
Toisessa yritysesimerkissä Armstrong World Industries (AWI)
myi heikommin kannattavat toimintonsa. Armstrong World Industries ei ollut
kriisissä, vaan toimintojen myynnissä oli kyse toiminnan järkeistämisestä. Samankaltainen,
mutta vakavampi, tilanne voi syntyä yrityssaneerauksessa. Saneerauksessa
karsitaan yrityksen toiminnan heikoimmat osat ja pyritään luomaan edellytykset
jatkaa toimintaa kannattavasti. Saneerattu yritys tekee yleensä vähemmän
liikevaihtoa, mutta osake saattaa silti olla houkuttelevampi sijoitus kuin
ennen saneerausta.
Armstrong World Industriesin liikevaihto puolittui ja tulos tuplaantui.
Sijoittajalle yrityksen tuloksen kehitys on ratkaisevaa. Kannattaa kuitenkin muistaa, että pidemmällä aikavälillä tulos seuraa liikevaihdon kehitystä.
Katteita voi parantaa vain rajallisesti.
Kolmannessa yritysesimerkissä Arganin liiketoimintamalli
sisältää melkoisen volatiliteetin, mikä laskee osakkeen arvostusta. Markkinoilla
maksetaan tyypillisesti preemiota yrityksistä, joiden kehitys on vakaata ja
ennustettavaa. Olen vuosien kuluessa löytänyt useita sijoituskohteita, joiden
alhainen arvostustaso selittyy ainakin osin heikolla ennustettavuudella. Usein
heikko ennustettavuus on koskenut vain muutamaa seuraavaa kvartaalia. Finanssiala
on nykyään niin nopeatempoista, että yrityksen lupaavat pitkän aikavälin näkymät eivät useimmiten riitä syyksi ostaa osaketta.
Toimialan syklisyys voi aiheuttaa liikevaihtoon aaltoliikkeen.
Tyypillisesti yrityksen kannattavuus on heikko tai tappiollinen aallonpohjalla ja
aallon huipulla yritys on erittäin kannattava. Syklistä yritystä tutkivan täytyy
ensiksi selvittää, mikä aiheuttaa syklin ja missä vaiheessa sykliä mennään. Syklisen
yrityksen liikevaihto saattaa laskea vain sen vuoksi, että syklissä mennään
kohti aallonpohjaa.
Minulta kysytään ajoittain, että mikä p/e-luku on hyvä. Näiden
esimerkkien perusteella lienee jo selvää, että kysymykseen on mahdoton vastata,
jos yrityksen liiketoiminnasta ei ole näkemystä. Pelkän yhden tunnusluvun
perusteella ei muutenkaan kannata tehdä sijoituspäätöksiä.
Mikä jutun yrityksiä yhdistää? Olen sijoittanut niihin
kaikkiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti