Konttien rahtauksella tuottoa (jälleen)

sunnuntai 15. marraskuuta 2015
Kirjoitin Global Ship Leasesta pari vuotta sitten. Jutussa uumoilemani katalyytti toteutui viime keväänä, kun yritys vihdoin alkoi maksaa osinkoa. Olen sen jälkeen kasvattanut sijoitustani muutamaan otteeseen. Samaan aikaan pörssikurssi on laskenut roimasti. Nyt osake irtoaa halvalla.


Ticker
EV/EBITDA
Osinko%
Global Ship Lease
GSL
6,5
12,80 %
Seaspan Corporation
SSW
9,4
8,70 %
Costmare
CMRE
8,01
7,70 %
Box Ships
TEU
6,27

Diana Containerships
DCIX
9,58
0,60 %

Konttilaivoja vuokraavien yritysten pörssikurssit romahtivat kesän aikana.




Romahduksen aiheutti konttilaivojen spot-vuokrahintojen raju pudotus.



Spot-hintojen kehitys ei kuitenkaan suoraan vaikuta Global Ship Leasen liikevaihtoon tai kannattavuuteen. Melkein kaikki laivat on vuokrattu pitkillä sopimuksilla kiinteään hintaan. Pörssikurssi on siis laskenut sektorin heikon tilanteen vuoksi ja yrityksen hyvästä kehityksestä huolimatta.

Nykyinen viidenkymmenen sentin osinko jatkuu ainakin vuoden 2017 loppuun saakka. Vuoden 2018 aikana seitsemän laivan vuokrasopimukset loppuvat. Jatkosopimusten hintataso riippuu spot-markkinan kehityksestä. Jos spot-hintataso ei ole siihen mennessä toipunut, yhtiön osingonmaksukyky heikkenee.

Global Ship Leasen johto kertoo aikovansa ostaa lisää laivoja, jos vain riittävän hyviä tilaisuuksia löytyy. Ajatuksena on hyödyntää kriisiä. Niin kauan kuin vuokrahinnat pysyvät alhaisina saa laivoja halvalla.

Konttilaivojen vuokrahintojen toipuminen muutaman seuraavan vuoden aikana on ratkaisevaa tämän sijoituksen onnistumiselle. Sekä oma sijoitusteesini että johdon strategia perustuvat oletukseen, että vuokrahinnat toipuvat muutaman vuoden sisällä. Jos niin ei käy, jäänevät tuotot saamatta.

Jään odottamaan roimia osinkoja ja konttilaivojen vuokrahintojen toipumista.


Kuva: © neurolle - Rolf / pixelio.de. Kuvien lähde: http://www.pixelio.de/.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
blogi.arvosijoittaja.fi -sivustolla esitettävä informaatio ei ole tarkoitettu osto- tai myyntisuositukseksi. Sijoituspäätökset tulee tehdä henkilökohtaisten arvioiden ja riskianalyysien perusteella. blogi.arvosijoittaja.fi-sivuston omistaja ei ota vastuuta mistään välillisistä tai välittömistä rahallisista tappioista, jotka ovat aiheutuneet sivustolla julkaistusta tiedosta. blogi.arvosijoittaja.fi-sivuston omistaja ei ota vastuuta julkaistun tiedon oikeellisuudesta tai siinä esiintyvistä virheistä. blogi.arvosijoittaja.fi -sivuston omistaja ei ota vastuuta linkeistä muille sivustoille. Sivuston ylläpitäjällä on oikeus päivittää tietoja tai poistaa sivustolla olevia tietoja milloin tahansa.

58 kommenttia:

Pi kirjoitti...

Kiitos kirjoituksestasi!

Osaatko sanoa, että mitkä seikat vaikuttavat konttilaivojen vuokrahintojen määräytymiseen? Toisin sanoen, mitkä tekijät määräävät kuinka paljon tarjontaa on tulossa, ja mitkä vaikuttavat kysyntään? Ovatko nämä melko suoraviivaisesti maailmankaupan tilasta johdettavissa?

Jos vuokrahinnat eivät toivu nykyisestä, mille tasolle yhtiön tuloksentekokyky voisi tippua? Olisivatko yhtiön varat olla vaarassa loppua?

Arvostan kovasti jos ehdit vastata.

Arvosijoittaja kirjoitti...

Periaatteessa vuokrahintojen kehitys riippuu maailmankaupan kasvusta, uusien markkinalle tulevien laivojen ja poistuvien (romutettavien) laivojen määrästä. Hintojen kehitystä on kuitenkin vaikea ennustaa, siis ihan samalla lailla kuin pörssikursseja:)

Global Ship Lease ruotii markkinan kehitystä kvartaaliraporteissaan. Tässä viimeisin:

http://files.shareholder.com/downloads/ABEA-4IHSNP/966587956x0x858717/6AC33393-74EC-4FD6-AD8E-EB81F7295150/Global_Ship_Lease_3Q_2015_Earnings_Presentation.pdf

Finanssikriisiin saakka konttilaivoja rakennettiin pilvin pimein. Merkittävä osa uusista laivoista rahoitettiin saksalaisten laivahankkeita varten perustettujen suljettujen rahastojen kautta. Niissä yhtiömuotona on saksalainen kommandiittiyhtiö, joka on syystä tai toisesta hyvin verotehokas tällaisiin hankkeisiin.

Finanssakriisi romautti maailmankaupan ja laivojen vuokrahinnat toiminnan kustannusten alapuolelle. Erityisesti saksalaiset laivarahastot, jotka tyypillisesti omistavat vain muutaman laivan ja joilla ei ole kovin suurta pääomapuskuria, joutuivat vaikeuksiin. Uusia rahastoja ei ole enää juurikaan tullut markkinoille ja moni rahasto on joutunut likvidoimaan omaisuutensa, kun rahat ovat loppuneet.

Niin kauan kuin spot-vuokrahinnat ovat juoksevien kustannusten tasolla tai alapuolella, eletään pudotuspelejä, joissa heikommat toimijat joutuvat romuttamaan laivojaan ja markkinan kai pitäisi hiljalleen tervehtyä. Oma sijoitukseni perustuu pitkälti tähän. En usko että nykyinen tilanne voi jatkua loputtomiin. Keväällä ja kesällä hinnat nousivat ripeästi, mutta romahtivat syksyn tullessa takaisin.

Jos vuokrahinnat eivät toivu vuoden 2017 jälkeen, joutuu GSL joko vuokraamaan +/- 0 tasolla, myymään laivat tai romuttamaan ne sitä mukaa kun sopimukset loppuvat. Tämä ei tietäisi hyvää omistajalle.

Zimbo kirjoitti...

Harper listaa hintoja ja laskee niistä indeksiä. http://www.harperpetersen.com/harpex/harpexVP.do

RET kirjoitti...

Konttilaivatarjonnalle on ominaista, että sen tarjonta konkreettisesti riippuu myös tarjotuista hinnoista ja kuljetuskustannuksista, ja voi joustaa niiden muutosten mukana varsin paljon. Konttilaivat tapaavat kulkea rauhallisemmin siltä osin kun kysyntää nopeammille (ja samalla enemmän maksaville) kuljetuksille ei riitä taloudellisesti kannattavasti toimien. Hiljaisemmalla vauhdilla laivat kulkevat energiatehokkaammin, mikä mahdollistaa myös alemmat kuljetuskustannukset. Esimerkiksi 25 solmun maksiminopeuden konttilaiva voi kulkea kymmeniä prosentteja pienemmällä energiankulutuksella 14 solmun vauhdilla edetessään kuin mitä energiaa kuluisi maksiminopeudella. Jos kuljetustarve ja -hinnat nousevat nopeasti, niin laivojen vauhtia lisätään (samalla polttoaineen kulutus kuljettua matkaa kohti lisääntyy) ja konttilaivojen kuljetuskapasiteetti voi muuttua varsin nopeastikin jo nopeusmuutosten kautta.

Pi kirjoitti...

Viitsisikö joku selostaa, mistä tässä on kyse?

Global Ship Lease Declares Quarterly Dividend on Its 8.75% Series B Cumulative Redeemable Perpetual Preferred Shares

LONDON, Dec. 10, 2015 (GLOBE NEWSWIRE) -- Global Ship Lease, Inc. (NYSE:GSL) (the "Company") announced today that the Company's Board of Directors has declared a cash dividend of $0.546875 per depositary share, each representing a 1/100th interest in a share of its 8.75% Series B Cumulative Redeemable Perpetual Preferred Shares (the "Series B Preferred Shares") (NYSE:GSLPrB). The dividend represents payment for the period from October 1, 2015 to December 31, 2015 and will be paid on January 4, 2016 to all Series B Preferred shareholders of record as of December 23, 2015.

Kuka tai ketkä nämä Series B osakkeet omistaa? Kuinka paljon tällaisia osakkeita on, eli kuinka paljon yhtiö jakaa tätä tavallisten omistajien ohi menevää osinkoa?

Arvosijoittaja kirjoitti...

Global Ship Leasella on 35 MUSD noita 8,75% Series B etuoikeusosakkeita. Global Ship Leasella on oikeus lunastaa elokuusta 2019 lähtien nuo etuoikeusosakkeet nimellisarvolla.

Unknown kirjoitti...

GSL:n hintalappu markkinoilla halpenee halpenemistaan. Koska jalassa sattuu olemaan ostohousut taidan sipaista ensimmäisen erän laivavuokraajaa odottelemaan aikoja parempia. 2,75$ joka tällä hetkellä on mr. Markkinan pyynti, ei vaikuta pahalta.

Anonyymi kirjoitti...

Pystytkö päivittämään tilannetta? Q3 ainakin tuotti tappiota ja kurssi valuu perässä alas.. Onko edelleen mielestäsi hyvä sijoitus vai onko näkymät merkittävästi vaihtuneet?

Zimbo kirjoitti...

FT:n mukaan markkina on tiukoilla
http://www.ft.com/intl/cms/s/0/f2328ba4-a523-11e5-97e1-a754d5d9538c.html#axzz3wBf0D4UA

Anonyymi kirjoitti...

Q3 tappio johtui kahden laivan romuttamisesta seuranneesta alaskirjauksesta. Kertaeristä korjattu liikevoitto oli 28 M€ ja kassavirta 14 M€. Jäljelle jääneiden 18 laivan sopimukset ulottuvat vähintään 2017 syyskuuhun saakka, joten ainakin kuusi seuraavaa neljännestä pitäisi tulla hyvää tulosta.

FT:n juttu ei koske suoraan GSL:ää, sillä siinä kirjoitetaan bulkkereista.

Unknown kirjoitti...

Alkaa jo naurattaa. Herra markkina määräsi tänään yhtiön hintalapuksi reilusti alle 1.9 dollaria per osake.
Triplasin saman tien omistukseni yhtiössä.

Jos/kun laivavuokraajia ehtii tosissaan kaatua vuokraushintojen mataluudesta johtuen tämä ei ole ensimmäisten joukossa. Markkinatalous kyllä korjaa hinnat oikeiksi kun ylitarjonta korjaantuu heikompien häipyessä markkinoilta.
GSL vaikuttaa näissä hipoissa - jos ei nyt voittajalta - ainakin selviytyjältä.

GSL:n haaste on siellä 2-3 vuoden päässä kun laivojen vuokraussopimuksia pitää uusia ja vuokrahinnat ovat toivottavasti nousutrendissä. Silloin olisi järkevää lyhentää vuokrausaikaa tai varmistaa muilla tavoin sopimuksissa, että GSL pääsee nauttimaan vuokraushintatason noususta. Ei olisi toivottavaa, että GSL:n tuotot jäävät hyvien vuokrahintojen aikana mataliksi vuokrasopimusten solmimishetken matalan hintatason vuoksi.

No, eiköhän ne GSL:ssä ymmärrä nämä asiat suomalaista piensijoittajaa paremmin.


sopuli kirjoitti...

Tänään avasin pelin GSL:än itsekin vuosien tauon jälkeen preferred osakkeella. Tämä edustaa varsin mukavaa tuottoa tällä hetkellä 25,8% osinkoineen p.a ja hinta $8.50 on 66% alle par valuen. Osinko on tuossa asteen verran turvatumpi kuin normiosakkeessa, mutta turvattu se ei missään tapauksessa ole.

Kuvittelin ennen tätä päivää tuon preferred-osakkeen kovan laskun olleen seurausta jonkin ongelmissa olevan high yield -rahaston pakkolikvidoinneista, mutta kun normiosakekin dumpattiin tänään täysin, en tiedä mitä ajatella asiasta. Markkina on alkanut ilmeisesti konttimarkkinan todella heikon suhdanteen takia indikoida default-riskiä CMA/CGM:lle ja OOCL:lle. Kumman tahansa irtautuminen soppareista ajaisi GSL:n nopeasti selvitystilaan. Nuo firmat kun ovat yksityisiä, niin piensijoittajan on vaikea arvioida riskiä. CMA/CGM:llä on tosin julkisesti noteerattuja bondeja.

Konttimarkkina on monella tapaa heikommassa tilanteessa kuin 2009. Vaikka alusten määrä ei ole kasvanut valtavasti, niin TEU-kapasiteetti alusten kasvaneen koon vuoksi on. Uutta kapasiteettia on edelleen virtaamassa markkinalle lähivuosina ja Kiinan jarrutus polkee myös kysyntäpuolta. Hankala tilanne. Kaikesta riskistä huolimatta ei tästä enää kyennyt täysin erossa pysymään, hinta kävi liian houkuttelevaksi.

Jos olisin GSL:n CFO, niin keskeyttäisin välittömästi osingonmaksun ja alkaisin ostaa pois markkinoilta omaa preferred-sarjaa sekä bondeja (nekin noteerataan julkisesti) kaikella vapaalla kassavirralla. Tällä hetkellä omaa korkeakorkoista velkaa saisi ostettua ja mitätöityä hintaan 40 senttiä dollarilta. Sitä parempaa sijoituskohdetta ei johdolle tule, vaikka tekisivät millaisia alusdiilejä!

Anonyymi kirjoitti...

Hyviä kommentteja ja näkemyksiä. Itse triplasin myös eilen omistukseni GSL:ssä. Johto omistaa 21% yhtiöstä, mielenkiintoista nähdä lisäävätkö he omistusta henkilökohtaisesti tämän myllerryksen aikana.

-nVSp

Arvosijoittaja kirjoitti...

Eilinen kurssiromahdus oli yllättävä! Minkäänlaista suoraan itse yritykseen eikä myöskään CMA CGM:ään liittyvää uutista ei löytynyt. Kiinnostava nähdä tänään miten kurssi liikkuu, kun pörssi aukeaa.

En usko Sopulin tavoin että OOCL:n konkurssi johtaisi GSL:n konkurssiin. CMA CGM:n kyllä. Viimeisten parin vuoden ajan CMA CGM:llä on kuitenkin mennyt kilpailijoitaan paremmin. CMA CGM:n bondien kurssi on tullut tammikuussa alas 98 prosentista 92 prosenttiin. Tuo on kuitenkin vielä kaukana siitä, että markkina odottaisi konkurssia. Vuonna 2012 kun yrityksellä meni paljon huonommin oli kurssi 30-40 % välillä.

Sopuli: missä GSL:n velka on listattu? Olen ollut siinä käsityksessä, että velka on pankkilainan kaltaista. Johto on tähän mennessä indikoinut aikovansa käyttää takaisinosto-oikeutta huhtikuussa. Se kuitenkin tarkoittaisi ostoa nimellisarvolla + takaisinostokorvaus. Jos velkaa tosiaan voi ostaa pörssistä reilusti halvemmalla, on johdon suunnitelma täysin typerä.




Zimbo kirjoitti...

FT Baltic Dry@all time low http://www.ft.com/intl/cms/s/0/c9c465de-ba0e-11e5-bf7e-8a339b6f2164.html#axzz3xIiOJvYO

Arvosijoittaja kirjoitti...

Sellainen kommentti vielä että konttilaivojen spot-hinta on tippunut 10% marraskuusta, jolloin kirjoitin tämän jutun. Spot-hinnoilla ei ole suoraa vaikutusta yrityksen tulokseen.

sopuli kirjoitti...

GSL:n bondit ovat myös arvopaperimuodossa, niillä on tickeri (pörssistä riippuen esim. USY2718TAA61 tai A1ZG1G) ja myös noteeraus. Ovat kuitenkin varsin epälikvidejä. Viimeisin noteeraus $420 miljoonan v. 2019 bondeille ARK:ssa on 82%. Itse en pääse tuolta markkinalta ostelemaan omien välittäjien kautta, joten ei tule seurattua hirveän tarkasti.

http://www.finanzen.net/anleihen/Global-Ship-Lease-Anleihen

Ja tarkennetaan, että en siis usko GSL:n konkurssiin, worst case on velkajärjestely, jossa common- ja preferred-osakkeiden omistajat olisivat bondiomistajien armoilla. Kuriositeettina historiasta - GSL ilmoitti syyskuussa 2008 aloittavansa säännöllisen osingonmaksun. Se maksoi kaksi kvartaaliosinkoa, jonka jälkeen se keskeytti osingonmaksun alkuvuodesta 2009 ja ilmoitti keskittyvänsä velanhoitoon "hetkeksi aikaa". Hieman tämän jälkeen lainojen kovenantit laukesivat ja GSL joutui useaksi vuodeksi velkojien armoille. Tällöin kuitenkin sopimuksien pituus ja CMA/CGM:n pysyminen sopimuksissa pelasti osakesijoittajat. Lähivuodet näyttävät toistaako historia itseään.

OOCL:n teoreettisesta sopimusperääntymisestä: GSL:n laskutus kaikista aluksista on n. $465 000 per päivä. OOCL-laskutuksen osuus tästä on $103 500 eli n. 22%. Tänään spot-hinta noille OOCL:n ~8000 TEU:n aluksille olisi n. $8500 per päivä (vs. $34500, jonka OOCL maksaa). Todennäköisesti spot-hinta ei kattaisi GSL:n operatiivista kustannusta, jolloin alukset menisivät joko cold stackkiin tai romuksi (todennäköisesti ensimmäinen), jolloin niiden arvoa olisi pakko kirjata alaspäin. Tämä laukaisisi velkajärjestelyn, joka ei automaattisesti nollaisi osakkeenomistajia, mutta vaatisi jälleen kerran markkinan merkittävää toipumista parin vuoden sisällä.

Mutta siis tämä on toistaiseksi teoreettinen skenaario, jolle ainakin minun on vaikea asettaa perusteltua todennäköisyyttä (arviolta kuitenkin < 20%), koska ei ole dataa riittävästi. Mikään tiedossa oleva asia ei viittaa siihen, etteikö OOCL (tai CMA/CGM) kunnioittaisi sopimuksiaan. Kuten sanottu, olen nykyään preferred-osakkeen omistajia itsekin. Tosin isoa painoa en uskalla tähän laittaa.

Arvosijoittaja kirjoitti...

Xetra löysi nuo bondit, mutta niillä ei ole tehty yhtään kauppaa viimeisen vuoden aikana. Stuttgartin ja Berlinin pörsseistä ei paperia löytynyt, vaikka etenkin Stuttgart on erikoistunut bondeihin.

Finanzen.net -palvelusta ei selviä, mistä tuo 82% arvostus on haettu. Xetrassa bondien arvostus on 98,76%, mutta ilman yhtään kauppaa:)

Global Ship Lease ei millään pysty ostamaan merkittävää määrää bondeja pörssin läpi. Bondit täytyy lunastaa lunastusehdon mukaan, jossa ostohinta on muistaaksi 100% + 2% preemio.

Anonyymi kirjoitti...

Arvolle: etkö harkinnut ostaa preferred osakkeita normaalien sijaan? isompi ja etuikeutetumpi osinko sekä mahdollisuus merkittävään arvonnousuun. GSL on ymmärtääkseni velvoitettu maksamaan koko ajan ozinkoa etuoikeutetuille.

Arvosijoittaja kirjoitti...

Kyllä harkitsin ja minulla on salkussa sekä osaketta että preferredejä.

Anonyymi kirjoitti...

Varmaankin tuttua asiaa, mutta Q3-sijoittajapuhelussa (http://seekingalpha.com/article/3660626-global-ship-leases-gsl-ceo-ian-webber-on-q3-2015-results-earnings-call-transcript?part=single) käsitellään esim. sopimusten uudelleenneuvottelun mahdollisuutta. Toisaalta ei toimarin vastaus juuri mitään ihmeellistä tietoa tuo, ehkä enintään luo luottamusta tilanteeseen.

Yläkoulunope kirjoitti...

Nytkös tämä alkoi nousta? Kaksi dollaria rikkoutui eilen, ja keskiviikkona oli osan aikaa vielä alle 1,60 $. Tammikuussa ostin hiukan hintaan 1,69, mutta ne hinnat taitavat olla tällä erää menneitä. Katsotaan, mitä tapahtuu. Kun tuollaisilla hinnoilla ostaa tuollaisen osingon maksajaa, niin jotain ikäviä yllätyksiä alkaa melkein kuin odottaa, vaikka jotain syitä onkin tiedossa, mistä hinnoittelu saattaa johtua. Pitää seurailla edelleen.

Anonyymi kirjoitti...

johtui varmaan tästä: Global Ship Lease Announces Excess Cash Flow and Collateral Sale Offer to Purchase up to $28,417,622 Aggregate Amount of First Priority Secured Notes

Anonyymi kirjoitti...

Onko todella niin, että osinkoa on tällä tietoa tulossa 0,5$/ osake?
Osaketta myydään parhaillaan hintaan 1.8$.

Osinkoprosentti siis vaatimattomat 27%!

Anonyymi kirjoitti...

Näin on, kunnes osinkoa mahdollisesti leikataan :)

Kuten Arvosijoittaja itse totesi yllä olevassa kommentissa niin jos ei rahtihinnat ala toipumaan viimeistään 2017 niin kyyti on kylmää. Siihen on enää alle 2 vuotta aikaa...

Full disclosure: nostan itsekin sitä 0,5 $/a osinkoa pienellä panostuksella...

Zimbo kirjoitti...

Nyt hinta on alle 1,5 ja osinko yli 30%. Kahdessa vuodessa saa takaisin 40% osakkeen hinnasta 30% verojen jälkeen.

Maersk sanoo, että kapa kasvoi 8% viime vuonna, mutta markkina 1% http://www.ft.com/intl/cms/s/2/1d8fd496-cfd1-11e5-986a-62c79fcbcead.html

Heillä on tosin megalaivoja joita tehdään paljon. GSL:n pienpaatteja vähennetään ainakin firman oman esityksen mukaan.

Täällä näkee laivojen liikkeet: http://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:0/centery:51/zoom:6

Anonyymi kirjoitti...

Baltic Dry index vaikuttaa pitkästä aikaa teknisessä mielessä nousupaineiselta ja samalta näyttää myös GSL. Odotan jonkin asteista nousupyrähdystä pörssin laivurimarkkinoilla tuon BDI:n käänteen ansiosta. Koska tankkaukset GSL:n osalta on tankkailtu, henkilökohtaisesti toivon että pohjat on nyt takana päin. Alin hinta johon itse osuin oli peräti 1,48$! Keskiostohinta toki noin 2$.

Zimbo kirjoitti...

Kuljetetun kaman määrä kasvaa hitaasti, mutta sen arvo on romahtanut http://www.ft.com/intl/cms/s/0/9e2533d6-dbd8-11e5-9ba8-3abc1e7247e4.html#axzz416Lv6fem

arvosijoittaja@gmail.com kirjoitti...

GSL ilmoitti lopetavansa osingonmaksun! Pistin omat osakkeeni myyntiin heti kun markkina aukeaa.

Saa nähdä miten selittävät homman konferenssissa. Tällä hetkellä mahdoton ymmärtää, kun ottaa huomioon että aloittivat osingonmaksun juuri hiljattain.

Yläkoulunope kirjoitti...

Toisaalta, aika odotettu tulos. Jos näet olisivat viime vuoden jälkeen jatkaneet tuota huikeaa osinkoa vielä tämän vuoden, niin olisihan sekin aika käsittämätöntä ollut. Kertaluontoisisista arvonalennuksista siivottu tulos ylsi toki hiukan voitolle, mutta selvästikin ovat olleet todella huippuoptimistisia noissa aiemmissa osinkosuunnitelmissaan. Suhdanteet yllättivät?

Anonyymi kirjoitti...

Markkinoilla pientä ylireagointia kun -35.71% klo 19.10 taulussa? Itse otin lisää ja katselen ihan rauhassa.

Unknown kirjoitti...

Osingoista säästyvällä pääomalla saa generoitua tuleville vuosille hyviä tuottoja kun laivoja saa hankituksi kohta hulluilta päiviltä puoli-ilmaiseksi. Pitkässä juoksussa hyvä liike, osakkeenomistajan kannalta toki ei hyvä lyhyellä tähtäimellä. En luovu omistuksistani, aion päinvastoin lisätä niitä. Oletan, että markkina on toipunut vuonna 2017 ja GSL:n peliliike on 5 vuoden tähtäimellä erinomainen ratkaisu. Sijoittaja saa tuottonsa, tuottojen alkamista pitää nyt vain odottaa oletettua pidempään.

Sekä vuosi 2015, että viimeinen neljännes olivat yrityksen historian parhaat. Ei huono saavutus huomioiden alan kärsimykset yleisesti!

Zimbo kirjoitti...

Ian Webber hölöttää conf. callissa kaikenlaista osinkojen eliminoinnista. Selväksi tulee vain lainojen osto takaisin. "A couple of other opportunities that presented itself, presented themselves to us buying back bonds being the most obvious".

http://seekingalpha.com/article/3945616-global-ship-leases-gsl-ceo-ian-webber-q4-2015-results-earnings-call-transcript?part=single

Arvosijoittaja kirjoitti...

Koko juttu haisee siltä että jotain oleellista jää kertomatta:

- Ian Webber on julistanut vuosikausia että taistelevat voidakseen aloittaa osingonmaksun. Osingonmaksu saatiin viimein käyntiin ja sitä kesti kokonaisen yhden kvartaalin ajan! Vielä edellisessä sijoittajaesityksessä johto hehkutti koko vuoden osinkotuottoa.

- Uusia ostotilaisuuksia on tarjolla aiempaa enemmän ja nyt on mahtava aika ostaa antisyklisesti. Silti yritys myi juuri kaksi laivaa romuksi?

- Konferenssissa kertovat aikovansa ostaa omia bondejaan takaisin (kuten Sopuli ehdotti aiemmassa kommentissa) ja ehkä myös osakkeita. Bondien vaihto on kuitenkin niin pientä, että mahtaako onnistua kovin suuressa mittakaavassa.

- Liiketoiminta on kehittynyt erinomaisesti. Ensimmäiset sopimukset umpeutuvat vasta 2017 lopussa. Yrityksellä olisi hyvin varaa maksaa osinkoa ja todennäköisesti silti vielä ostaa niitä bondeja takaisin.

- Markkina-arvo on enää noin 60 MUSD ja käteistä on 53 M. CMA CGM omistaa 44,4% osakkeita. Free floatin arvo on 34MUSD. CMA CGM pystyisi ostamaan koko yrityksen ulos markkinoilta sen omalla käteisellä.

Veikkaan että todellinen selitys on jompikumpi näistä:

- Joko CMA CGM tai OOCL on ajautunut vakaviin vaikeuksiin. CMA CGM:n bondien kurssit eivät tue tätä, joten OOCL lienee todennäköisempi näistä kahdesta.

- CMA CGM / joku muu on ostamassa firman

Tämän perusteella en aio ostaa osakkeita takaisin, vaikka ne irtoaisivat tällä hetkellä kai 40% halvemmalla kuin eilen markkinan avautuessa. Jätin eilen myymättä preferred-osakkeeni, jotka aion pitää ainakin siihen asti kunnes selviää mistä on oikeasti kyse.



sopuli kirjoitti...

Common-osakkeiden osingon tappaminen on kyllä täydellinen suunnanmuutos johdolta Q3-osarista. Historia toistaa tässä itseään vuosien 2008-2009 osinkonäytelmästä. Erona se, että tuolloin kerrottiin suhteellisen avoimesti validit syyt osingonmaksun lopettamiseen (lainaneuvottelut pankkien kanssa) ja asiasta annettiin vihiä jo kuukausia ennen osingonmaksun lopettamista. Nyt tuli ns. puskista. Johdon konffassa antamat perusteet olivat varsin hataria ja itselleni jäi arvosijoittajan tavoin tunne, että kaikkea informaatiota ei nyt kerrota avoimesti. Common-osakkeiden omistajia ei luultavasti kahden päivän ja 50% arvonlaskun jälkeen paljoa lämmitä johdon puheet "pitkän aikavälin omistaja-arvon kasvattamisesta".

Myin omat preferred-osakkeeni tänään pois harkittuani hetken tilannetta. Uskon, että ensi viikolla julkaistaan preferred-osakkeille normaali osinko $0.55. Uskon myös, että johto saattaa ostaa näitä takaisin vapailta markkinoilta lähitulevaisuudessa, koska toisin kuin bondit, preferred-sarja on kohtalaisen likvidi. Positiivisia draivereita on siis olemassa ja hinta on mielestäni edelleen huikean halpa, mutta... En halua stressata sijoituksiani, yöunille pitää antaa arvo. Muitakin kohteita löytyy, parempi siis seurata hetki sivussa kunnes kokonaiskuva GSL:stä jälleen hahmottuu.

Zimbo kirjoitti...

Osakkeen hinnasta näkee ettei kukaan usko Webberin selityksiin.

Q3 osinkomaksut oli noin 5mUSD. 53MUSDin kassasta se on alle 10%. GSL tarvitsee kaikki mahdolliset rahat johonkin.

Arvosijoittaja kirjoitti...

Olen melko varma että Webberin yli on kävelty. Muuten on mahdoton käsittää suunnanmuutosta. Jos näin on, niin päätöksen on tehnyt CMA CGM, minkä jälkeen palaset sopivat oikein hyvin yhteen. Jos CMA ostaa firman kohta veke, ei kannata jakaa rahaa pois eikä kurssin tippuminenkaan haittaa yhtään.

Sopuli: preferred on tosiaan hyvä takaisinostokohde

Anonyymi kirjoitti...

Nyt pitäisi saada tieto, onko tavan osakkeet jollain tapaa heikommassa asemassa preferred osakkeisiin nähden yrityskauppatilanteessa? Onko väliä kumpaa omistaa, ja jos on, mitä/miksi?

Säästöpossujen Vallankumous kirjoitti...

-Todennäköisesti kelkan kääntyminen on johtunut lainamarkkinoiden täydellisestä sulamisesta. Jos 10% velkalappu tekee kauppaa 70 sentillä dollarista ei yrityksellä ole mitään mahdollisuutta saada lainojaan uusittua. Ja todennäköisesti tilanne vain heikkenee, jos kassavirta maksetaan ulos osinkoina.

-Edelliseen liittyen kannattaa tehdä kassavirta-analyysi tästä päivästä vuoteen 2019 ja näkee, että jos markkinat pysyvät nykyisenlaisina pitäisi nuo nykyiset lainat neuvotella uusiksi siten, että operatiivista kassavirtaa on hieman yli puolet nykyisestä. Lainaa tarvittaisiin lähes sama määrä kuin nyt, mutta vakuutena olevat laivat olisi taas muutaman vuoden vanhempia. Ei mitään mahdollisuuksia.

-Laivat myytiin romuksi, koska spot-hinta oli operatiivisten kustannusten verran ja markkinat tuskin kääntyvät ennen kuin pitää tehdä seuraava 5v huolto. Parempi siis myydä romuksi heti kuin ylläpitää tappiolla. Uudemmat laivat ovat eri asia, varsinkin jos niissä on pidempi sopimus kyljessä.

-Bondien todellista vaihtomäärää ei voi kukaan piensijoittaja nähdä pelkästään jostain nettisivulta. Bondeilla käydään kauppaa niin eri tavalla kuin osakkeilla.

-Omasta mielestäni osinko oli alunperinkin liian suuri ja sen katkaisu on täysin oikea liike.

Anonyymi kirjoitti...

Sivistäkää tyhmää: miksi 2-3 viime päivän avauksessa kurssi piikkaa noin vahvasti? Vai onko Yahoon graafi rikki?

Arvosijoittaja kirjoitti...

GSL ilmoitti tänään preferred-osakkeiden kvartaaliosingon maksamisesta ihan normaaliin tapaan.

Rahaa kirjoitti...

Hyvä kirjoitus. Kiitos!

Anonyymi kirjoitti...

GSL:n kurssi lähes puolittui maaliskuun alussa ilman selkeää syytä. Reilun dollarin tasolla oltiin pari kuukautta, mutta nyt on noustu kahden tuntumaan. En keksinyt tälläkään kertaa syytä heiluntaan. Ehdotuksia?

Zimbo kirjoitti...

Kyllä kurssin tippumiseen oli syitä: rahtihintojen romahdus ja osingon keskeyttäminen ilman selvää syytä. Epäluottamus johtoon lienee ratkaiseva syy. Lue viestiketju niin asia selviää.

Miksi hinta sitten nousee dollarista? Osake on huomattavan halpa. Jos johto on luottamuksen arvoinen, niin osake on ehkä 8-10 taalan arvoinen.

Arvosijoittaja kirjoitti...

Q3-tuloksesta:

Konttilaivojen vuokrahintaindeksi putosi hiljattain tasolle, jota ei ole nähty sitten vuoden 2010. Eli siis vieläkään ei näy valoa tunnelin päästä jatkosopimusten hinnoille.

GSL jatkoi silti kahden laivan sopimuksia. Kumasin ja Maria Delmarin sopimusten piti loppua syyskuussa 2017. GSL sopi tuon sopimuksen hännän hinnan tiputtamisesta. Uusi hinta on 13 kUSD/päivä (oli 18,5 kUSD). Sitä vastaan GSL sai optiot jatkaa sopparia vuoteen 2020 hinnalla 9 kUSD/päivä. Laivojen kustannus on noin 7k/päivä, joten nuo optiot ovat ainakin jonkin verran kannattavia.

GSL ostaa takaisin 10% korollisia lainapapereitaan, jotka irtoavat tällä hetkellä 10-15% alennuksella nimellisarvoon. Alkuperäisestä 420 MUSD erästä on tähän mennessä ostettu noin 40 MUSD arvosta takaisin.

Rahakkaiden vuokrasopimusten kesto lyhenee vuosi vuodelta ja laivat vanhenevat, mutta spot-hinnat eivät vaan nouse. En osaa ennustaa spot-hintojen kehitystä. Kirjoittaessani alun perin GSL:stä 2013 olin varma että tässä vaiheessa hintataso olisi jo toipunut. Ei ole:)

Minulla on yhä salkussa iso positio GSL:n etuoikeusosakkeita. Vaikka kurssi on tuplaantunut tammikuun kuopasta, ne maksavat silti 11,5% osinkoa. GSL:n kassavirta kantaa kevyesti tuon osingon maksun pitkälle tulevaisuuteen. Pysyn siis kiinni etuoikeusosakkeissa näillä näkyminen, ellei hinta nouse merkittävisti.

Anonyymi kirjoitti...

Jaahas... Alkaa myös tähän osakkeeseen tarttua shipping yhtöiden viime päivien ankara nousu. DryShipping (DRYS) muutamassa päivässä 4$ -> yli 100$. Uskomatonta. Tällä hetkellä myös GSL on +30%.

Arvosijoittaja kirjoitti...

Konttilaivojen vuokrahinnat eivät ole heilahtaneet yhtään ylöspäin, vaan ovat yhä pohjalukemissa. Hinnannousun täytyy perustua odotuksiin maailmankaupan kasvusta.

Yläkoulunope kirjoitti...

Tänäänpä kurssi vasta korkealla kävikin. Ahneus ja pelko vain taistelevat siitä, miten kiireesti voitot tulee kotiuttaa. Kurssi nousi näennäisesti aivan ilman järkevää syytä, mutta voivatko markkinat olla näin väärässä, ja jos ovat väärässä, niin kuinka kauan? Kaikenlaista sitä osakemarkinoilla sattuukin...

Turmiolan Tommi kirjoitti...

Rakensin oman positioni alkuvuodesta ostamalla putoaviin kursseihin 2$ keskihinnalla. Olin matkoilla osingon keskeytys -ilmoituksen aikaan, joten en ehtinyt myyntinapille ennen kuin kurssi oli romahtanut 1,2:n pintaan. Epätoivoissani päätin holdailla, kunnes hieman toipuu...

Nyt sitten ihmettelin pari päivää shipping-sektorin järjetöntä rallia ja laitoin myyntitoimarin 3$:een. Vähän aikaa harmitti, kun näytti parhaillaan käyneen jo 4,4:ssä. Nyt kuitenkin on jo parempi mieli, sillä eihän tämä kiima voi mitenkään perustua fundamentteihin. Hinnan muodostus vaikuttaa olevan erittäin poukkoilevaa, joten ajattelin liiallisen ahneuden jättävän pelkän luun käteen.

arvosijoittaja@gmail.com kirjoitti...

Omasta kokemuksesta markkinat voivat olla ainakin pienten yhtiöiden kohdalla väärässä pitkään. Himax oli hyvä esimerkki tästä

http://blogi.arvosijoittaja.fi/2012/10/teknologiatiikeri-aasiasta_27.html

Yritys oli ensin järjettömän halpa. Vuoden sisällä pörssikurssi nuosi järjettömän korkeaksi, tietysti järjettömästä syystä:)

Yläkoulunope kirjoitti...

Tuli mieleen, että onkohan joku huimapää ryhtynyt shorttaamaan vähävaihtoista osaketta, ja sitten joutunut ostamaan äkkiä ja hinnalla millä hyvänsä takaisin ne lainassa olleet osakkeet. Sillä ehkä selittyisi nuo eiliset ja toissapäiväiset huippuhinnat.

Mutta varmaankaan tänään, nyt kun olisin koneen ja myyntinapin ääressä, mitään vastaavia hintapiikkejä ei ole luvassa...

arvosijoittaja@gmail.com kirjoitti...

Grahamin klassinen "Mr. Market" on mielestäni paras tapa miettiä markkinan liikkeitä. Markkina tarjoaa tilaisuuksia ostaa tai myydä johonkin hintaan. Oleellista on miettiä tarjoutuuko itselle tilaisuus, eikä niinkään miksi hinta heilahtaa.

Yläkoulunope kirjoitti...

Totta tuokin. Mutta jos kyse on jonkinlaisesta shorttauksen aiheuttamsta reaktiosta ensin tulleeseen pienempään kurssinousuun, niin siitä voisin päätellä, että luultavasti tällaista tilaisuutta ei tule uudestaan.

Se kala siis pääsi karkuun, mutta eipä siinä mitään, hinta voi olla ensi viikolla siltikin riittävän houkutteleva myyntiin ilman tällaisia isoja nousupiikkejkin. Toivottavasti ei mennä heti takaisin kovin alas...

Arvosijoittaja kirjoitti...

Juu, oleellinen kysymys tässä on että mistä aiot saada selville kurssipiikin syyn?

Nysestä selviää että 17.11. 20 miljoonaa GSL:n osaketta vaihtoi omistajaa. Jos oletetaan että keskimääräinen kauppa oli 2000 osaketta, niin päivän aikana tehtiin 20 000 transaktiota. Eli siis minkä takia nuo 20 000 transaktioita käytiin?

Muistaakseni tuona päivänä ei ollut yhtään GSL-uutista, joka olisi selittänyt reaktion.

Anonyymi kirjoitti...

Kommenttia osarista? Markkina ei ottanut kovin hyvin vastaan.

Arvosijoittaja kirjoitti...

Viime kvartaalin merkittävin tapahtuma oli se ettei GSL saanut lainojaan uusittua:

http://files.shareholder.com/downloads/ABEA-4IHSNP/4904320652x0x948853/5A33A991-4811-495D-AE91-E323379545F3/GSL_News_2017_7_7_General_Releases.pdf

Yrityksen lainoista erääntyy maksettavaksi 2018 63 MUSD ja 2019 330 MUSD. Kassassa oli Q2-lopussa 60 MUSD ja yritys tuottaa käteistä suurin piirten saman verran vuodessa. Eli siis lainat pitää saada uusittua ennen vuotta 2019.

Olin olettanut että uusiminen onnistuu. Nyt niin ei käynyt. Johdon täytyy seuraavien puolentoista vuoden aikana saada rahoitus aikaan. On selvää että ehdot eivät tule olemaan kaksiset.

Olen tähän asti pitänyt firman etuoikeusosakkeita. Ne maksavat vielä tälläkin hetkellä 10% korkoa. Etuoikeusosakkiden korkorasitus on GSL:lle vain 0,8 MUSD / kvartaalia, minkä vuoksi koronmaksu on näyttänyt varmalta.

Oma johtopäätökseni osavuosikatsauksesta oli pistää GSL-etuoikeusosakkeeni myyntiin. Kotiutan mieluummin voittoni kuin jään seuraamaan miten myrskyiseksi tilanne äityy.

Osake on jo pitkään ollut mielestäni liian riskialtis, koska liian moni kiinteä vuorkasopimus loppuu 1,5 vuoden sisällä ja koska vuokrahinnat eivät ole toipuneet kovin paljoa.

Anonyymi kirjoitti...

En ole aikoihin seurannut yritystä, mutta näemmä lokakuun lopulla GSL onnistui uudelleenrahoituksessaan ja uusien secured notesien maksu on vasta 2022. Edelleen vuokrahinnat eivät ole kauhean korkealla, 2500TEU lähellä 10k, 1700TEU noussut hieman 9k pintaan. Suurempien spothinnat pysyneet n. 10k molemmin puolin. Vuokrasopimukset tullaan todennäköisesti kyllä uusimaan, mutta tosiaan paljon alemmilla hinnoilla. Etuosakkeiden osinkoa pystytään ainakin näillä näkymin kuitenkin jatkamaan entiseen malliin. Ajatuksia nykytilanteesta?

arvosijoittaja@gmail.com kirjoitti...

Etuusosakkeiden osinko on nykykorkotasolla houkutteleva 9%, olettaen että osinkoa pystytytään maksamaan ja että kohteen riski ei ole hirveän korkea.

Yhtiöllä on 18 laivaa. Laivojen sopimuksista 7 päättyy tänä vuonna ja neljä ensi vuonna. Uusien sopimusten (jos sellaisia saadaan) hintataso tällä hetkellä vastaa firman kustannustasoa, eli uusista soppareista ei jää mitään viivan alle.

Yhtiö kertoi viime osavuosikatsauksen yhteydessä, että vuokrahintataso on parantunut. Parannus on tähän mennessä kuitenkin pienehköä. Aika näyttää jatkuuko toipuminen vai ei.

Firma sai tosiaan uusittua lainansa, mutta lähes 10% vuosikorolla, mikä tarkoittaa että lainojen hoito imee merkittävän osan vapaasta kassavirrasta.

Minusta tämä näyttää liian riskialttiilta.


Lähetä kommentti