Lähdin mukaan elokuvabusinekseen

sunnuntai 27. huhtikuuta 2014
Digital Cinema Destinations (DCIN) ostaa vanhanaikaisia rainoja pyörittäviä elokuvateattereita ja muuttaa ne digitaalisiksi. Tarkoituksena on rakentaa Amerikan viidenneksi suurin elokuvateatteriketju. Alku ainakin näyttää lupaavalta.

Elokuvateatterit ovat murroksessa. Elokuvastudiot ovat puskeneet jo lähes kymmenen vuoden ajan jakelun muuttamista digitaaliseksi. Viime aikoina mukaan on tullut 3D. Molemmat mahdollistavat kaikenlaista kivaa, mutta vaativat melkoiset investoinnit. Kaikilla teattereilla ei olekaan rahkeita siirtyä digitaaliaikaan.

Digital Cinema Destinationsin tavoitteena on ostaa sata elokuvateatteria, joissa on yhteensä tuhat valkokangasta, ja muuttaa teatterit digitaalisiksi. Tilanne tähän mennessä:



Yhtiön johto kertoo, että kiikarissa on 250 ostokohdetta. Kasvua rajoittaneekin lähinnä pääoman tarve ja johdon kapasiteetti neuvotella kauppoja.  Yhdysvalloissa on 40 000 valkokangasta, joista kolmannes on yksityisessä ketjuun kuulumattomassa teatterissa.

Ostokset luovat arvoa

Digital Cinema Destinations maksaa teattereista 4,5 - 6 kertaa teatterin tuottaman kassavirran verran. Johto laskee digitalisointi-investoinnit ostohintaan mukaan. Keskiostohinta tähän mennessä on vähän yli viisi kertaa kassavirta. Näillä hinnoilla kaupat ovat kannattavia, vaikka kävijämäärät pysyisivät digitalisoimista edeltävällä tasolla.

Olettaen, että viimeisen parin vuoden laajentumistahti jatkuu, niin seuraavat vuodet näyttävät tältä:



Luvassa on vauhdikasta kasvua, mutta myös suuria investointeja. Lähivuosina yrityksen täytyy saada jostain lisää rahaa. Johdon tavoitteena on rahoittaa mahdollisimman suuri osuus lainoilla. Osa tullaan kuitenkin kattamaan laskemalla liikkeelle uusia osakkeita.

Skaalahaitasta skaalaetuun

Uusien ostokohteiden metsästäminen ja kauppojen neuvotteleminen aiheuttaa melkoiset kulut, jotka verottavat teatterien tuottamaa kassavirtaa.





Hallinnointikulujen osuus liikevaihdosta on pudonnut 44 prosentista vuonna 2011 viimeisten neljän kvartaalin 15 prosenttiin. Suurten ketjujen hallinnointikulu on silti alle viisi prosenttia, johon on vielä aikamoinen matka.

Arvostus

Vuoden 2015 lopun yritysarvo nykyisellä pörssikurssilla näyttää tältä:
Osakekurssi
4,98
A-osakkeet
6 767 713
B-osakkeet
865 000
Etuoikeusosakkeet
60 000
Markkina-arvo
38,3
Käteinen
5,0
Velka
10,0
"Lisärahoitus"
22,0
Yritysarvo
65,1

Yhdysvalloista löytyy neljä vertailukelpoista elokuvateatteriketjua:
Valkokankaita
EV/EBITDA
EBITDA (TUSD)/
valkokangas
Reading International
RDI
471
7,9
76
Regal Entertainment
RGC
6880
8,85
84
Carmike Cinemas
CKEC
2502
8,6
44
Cinemark Holdings
CNK
5240
9,05
113

Vuoden 2015 EBITDA lienee välillä 10-20 miljoonaa dollaria. Kilpailijoiden keskiarvostuksella EV/EBITDA = 8,6 saadaan vuoden 2015 yritysarvoksi 85-170 miljoonaa dollaria. Laskin muutaman skenaarion erilaisilla tulostasoilla ja rahoitusmalleilla.



Tuloksen jääminen 10 miljoonaan vuonna 2015 tarkoittaisi, että teatterien keskimääräinen tulos heikkenisi digitalisoinnista huolimatta melkoisesti. Tulos asettuu suurella todennäköisyydellä kymmenen ja kahdenkymmenen miljoonan välille. Kaiken pääoman hankkiminen osakeannillakaan ei tuhoaisi sijoitusteesiä

Digital Cinema Destinations tarjoaa tilaisuuden multibaggeriin pienellä tappion riskillä.

Lopuksi

Digital Cinema Destinationsin perustaja ja pääomistaja Dale "Bud" Mayo on digitaalisen elokuvan pioneeri. Mayo on kerännyt ympärilleen johtoryhmän, jolla riittää kokemusta ja kontakteja. Mayo tarjoaa teatteriomistajille Buffettmaista diiliä. Elokuvateatteri saa hyvän uuden kodin, minkä ansiosta pyyntihinta saadaan neuvoteltua kohtuulliseksi. Mayo omistaa 60 prosenttia yhtiön äänivallasta, minkä vuoksi tähän  yhtiöön sijoittavan on paras uskoa Mayoon.

Nettijakelusta, televisiosta, DVD:stä ja piratismista huolimatta elokuvia katsotaan jatkossakin teattereissa. 2000-luvulla elokuvateatterien kävijämäärät ovat kasvaneet Yhdysvalloissa muutaman prosentin verran ja liikevaihto vähän inflaatiota nopeammin. Elokuviin meno on ajanvietettä halvimmasta päästä. Esimerkiksi pääsyliput konsertteihin ja urheilutapahtumiin maksavat yli sata dollaria, kun elokuviin pääsee kympillä.

Tämän yhtiön mallintaminen oli mieletön puristus. Vuosia kestävän investointisuunnitelman tuloksia on vaikea arvioida luotettavasti. Kaiken lisäksi osa elokuvateattereista on ostettu yhteisyrityksen kautta, mikä vaikuttaa sekin laskelmiin. Haarukoin vuoden 2015 tuoton välille 10 - 20 MUSD, minkä uskon suurella varmuudella ala- ja ylärajaksi. Yllättävästi osake on lievästi aliarvostettu, vaikka tuotto jäisi alarajalle. Tappion riski näyttää pieneltä.

Kerron tavalliseen tapaani vain analyysin tulokset. Arvokkainta tietoa sijoitusblogeissa ovat nimenomaan sijoitusteesit, sillä sellaisen löytäminen voi nollasta aloittavalle kestää viikkoja. Jokainen oma sijoitus kannattaa joka tapauksessa mallintaa itse. Jos mallinnus ei onnistu, niin tuskinpa siihen kohteeseenkaan kannattaa sijoittaa.


Kuva: © Thomas Pradera / pixelio.de. Kuvien lähde: http://www.pixelio.de/.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
blogi.arvosijoittaja.fi -sivustolla esitettävä informaatio ei ole tarkoitettu osto- tai myyntisuositukseksi. Sijoituspäätökset tulee tehdä henkilökohtaisten arvioiden ja riskianalyysien perusteella. blogi.arvosijoittaja.fi-sivuston omistaja ei ota vastuuta mistään välillisistä tai välittömistä rahallisista tappioista, jotka ovat aiheutuneet sivustolla julkaistusta tiedosta. blogi.arvosijoittaja.fi-sivuston omistaja ei ota vastuuta julkaistun tiedon oikeellisuudesta tai siinä esiintyvistä virheistä. blogi.arvosijoittaja.fi -sivuston omistaja ei ota vastuuta linkeistä muille sivustoille. Sivuston ylläpitäjällä on oikeus päivittää tietoja tai poistaa sivustolla olevia tietoja milloin tahansa.

6 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

vaikuttavaa työtä. pistä nyt hyvä mies oma hedge-fund pystyyn :)

Arvosijoittaja kirjoitti...

Heh:) Ehkä jonain päivänä...

Arvosijoittaja kirjoitti...

Digital Cinema Destinationsin johto ilmoitti eilisiltana sopineensa yrityksen myymisestä Carmike Cinemas incille (CKEC). Diili näyttää omistajan kannalta surkealta. Carmike maksaa 0,1775 osaketta jokaisesta DCIN:in osakkeesta. Eilisillan päätöskursseihin verrattuna preemio on vain 15 prosenttia.

Sopimus toteutuu lähes varmasti, sillä pääomistaja Dale Mayo (40% äänivallasta) on sen takana.

Digital Cinema Destinationsilla piti olla eilisiltana pörssin sulkeutumisen jälkeen analyytikkokonferenssi. Hämmästyttävästi johto perui konferenssin, vaikka muilla omistajilla olisi varmaan ollut kaupasta kysyttävää. Näyttää ilmiselvältä, että johdolla oli hyvin tiedossa etteivät muut omistajat suhtautuisi sopimukseen kovin lämpimästi, eivätkä näköjään halunneet selittää syitä kauppaan. Tämä opettaa etteivät kaikki pääomistajat ole Warreneita tai Charleja.

jalmari kirjoitti...

Halvalla lähti.

Vähän on kyllä sekalainen olo, että mitä tämän kanssa nyt tekisi, kun lukee CKEC:n viimeisistä presentaatiota.

Ei tämäkään mitenkään röyhkeän ylihintaiselta näytä, mutta DCIN:n vastaavanlaisista potentiaalisista tuotoista on kyllä turha haaveilla.

Arvosijoittaja kirjoitti...

Myin omani heti kun markkina aukesi.

arvosijoittaja@gmail.com kirjoitti...

Myin sijoitukseni Digital Cinema Destinationiin.

Tulos ostoerittäin:

1 kk / +8,6%
4 kk / -10,3%


Lähetä kommentti